Odpowiedziałem sobie na bardzo ważne pytanie: "co lubię w życiu robić" i... podróżuję po Azji.
czytasz blog:

Annapurna Circuit 2012



23lut
2012

Trasa treku a budowana droga

1 7 0  
  Bahundanda, Nepal

Okolice wsi Lampata To, że droga dla samochodów terenowych stała się stałym elementem krajobrazu okolic Masywu Annapurny jest faktem. W dolinie Rzeki Marsyangdi (wschodnia część regionu), na wiosnę 2012 roku, samochody terenowe docierały do wsi Chyamche, ale zaawansowane prace przy budowie drogi widać było aż do Dharapani. Po drugiej stronie Thorung La samochody kursują z Pokhary przez Beni i Ghasa do samego Jomsom i dalej do Kagbeni i Muktinath. Czy to oznacza koniec klasycznego Annapurna Circuit? Oficjalnie chyba tak. Gdzieś na trasie słyszałem plotkę, że w 2015 trek pod tą nazwą ma zostać zamknięty dla turystów. Prywatnie jednak mam bardzo mieszane uczucia w tym temacie. Przede wszystkim zagadnienie trzeba rozważać dla dwóch różnych regionów (Doliny Rzeki Marsyangdi oraz Rzeki Kali Gandaki) - bardzo różniących się rzeźbą terenu i warunkami trekingu.

Pieszą trasę faktycznie można rozpocząć już w Besi Sahar, gdzie kończy się asfalt. Jednak ? jak dowiedziałem się w biurze ACAP (Annapurna Conservation Area Project) ? większość turystów rozpoczyna marsz we wsi Bhulbhule. Droga dla samochodów terenowych wiedzie dalej w kierunku Dharapani, ale poprowadzona jest po przeciwnej stronie rzeki niż tradycyjna trasa treku. Oznacza to, że przez przynajmniej 2,5 dnia maszeruje się zupełnie niezmienioną przez drogę okolicą. Na szlak samochodowy wchodzi się ponownie we wsi Syange. Krajobraz po wyjściu z Bhulbhule Rzeźba terenu faktycznie nie pozwala tu na inne poprowadzenie trasy pieszej niż ta wytyczona przez drogę dla pojazdów. Nie zmienia to jednak faktu, że samochody poruszają się nie częściej niż dwa razy na godzinę, co nie wydaje się jakimś wielkim utrudnieniem. Warto też zauważyć, że w wielu miejscach, gdzie prace nad budową drogi są już zaawansowane, mieszkańcy wiosek wytyczają nowe szlaki, prowadzone w atrakcyjnych widokowo miejscach, w taki sposób, aby nie trzeba było maszerować drogą dla pojazdów. Przy takim natężeniu ruchu pojazdów, charakter wiosek nie wydaje się być jakoś bardzo zmieniony. Zakładając, że powstaną w przyszłości alternatywne trasy pomiędzy wioskami (jak na przykład obecne obejście wsi Latamarang wysokim szlakiem przez Thanchok) można odnieść wrażenie, że droga nie niszczy charakteru treku i w relatywnie niewielkim stopniu wpływa na przemysł turystyczny regionu.

Nieco inaczej sprawa się ma po zachodniej stronie Thorung La. Tam droga obecna jest od dobrych kilku lat, a rzeźba terenu wymusza nieco inne spojrzenie na temat. W dużym uproszczeniu jeepem można dojechać z Pokhary do samego Muktinath. Dolina Rzeki Kali Gandaki jest zdecydowanie bardziej rozłożysta ? zwłaszcza w górnej jej części, co sprawia, że drogę jezdną można było zdecydowanie szybciej i łatwiej wybudować. Niestety, w świadomości turystów ? Okolice Ngadi, po lewej stronie widoczna droga dla samochodów zwłaszcza tych którzy pokonali Thorung La - przyjęło się też przeświadczenie, że nie ma alternatywnej drogi w dół niż ta, po której poruszają się samochody, a także zwykli myśleć, że nie ma większego sensu maszerować w dół poniżej Jomsom. Nie do końca jest to prawda. Pomiędzy Jomsom i Tatopani istnieje cały szereg alternatywnych dróg pozwalających pieszo zejść w dół, niekoniecznie po drodze, po której poruszają się pojazdy. Z drugiej jednak strony, zdecydowana większość osad poniżej Marphy - notując ogromny spadek liczby odwiedzających je turystów - musiało się przeobrazić w nic innego niż zwykłe przydrożne punkty na mapie. Z tej perspektywy, maszerowanie w dół poniżej Marphy może faktycznie wydać się pozbawione sensu. Z kolei trasa na odcinku pomiędzy Muktinath a Marpha obfituje w alternatywne i niezwykle malownicze przejścia i korzystanie tam z transportu samochodowego zdecydowanie wydaje się nieporozumieniem.

W moim przypadku, z transportu samochodowego korzystaliśmy kilka razy i mam wrażenie że były to trafne decyzje. Kursowym autobusem dotarliśmy z Kathmandu do Besi Sachar i niemal natychmiast - kolejnym autobusem - dotarliśmy do Bhulbhule (2h, 200NPR, przyjemna podróż na dachu). Kolejną podróż jeepem odbyliśmy już 2 dnia treku jadąc z Syange do Chyamche (1h, 200NPR). Powodem była bardziej ciekawość i chęć przeżycia przygody (jadąc na dachu) niż realne przyspieszenie. Trzeci raz skorzystaliśmy z pomocy autobusu na trasie z Jomsom do Marpha (20min, 150NPR),  gdyż wszystkie siły tego dnia spożytkowaliśmy na zmaganie się z potężnym wiatrem na odcinku z Kagbeni do Jomsom. Ostatni raz skorzystaliśmy z transportu samochodowego jadąc kursowym samochodem z Marpha do Ghasa (3h, 650NPR) i dalej tego samego dnia z Ghasa do Tatopani (2h, 350NPR).

Podsumowując, w mojej ocenie, obecność drogi jezdnej w Masywie Annapurny niekoniecznie wyklucza odbycie tradycyjnego Annapurna Circuit. Co więcej, droga w paru miejscach daje ciekawą alternatywę, zapewnia większe bezpieczeństwo i pozwala na skrócenie długości treku. Nawet jeżeli jej budowa negatywnie wpłynęła na region, to panorama ośnieżonych gór pozostała praktycznie niezmieniona, a to one wszak były zawsze powodem decyzji o wyruszeniu na szlak.

 


Odległość pokonana od ostatniego punktu (Bhulbhule, Nepal): ok , mierzona w linii prostej.
Całkowity przebyty dystans to ok. .

23lut
2012

Galeria (7)

 
  Bahundanda, Nepal
 
  • Opublikuj na:
23lut
2012

Komentarze

 

Na mapie

 

Spis treści

1 1
1. Dojazd do miejsca startu Besi Shahar, Nepal
środa, 22 lut 2012
Besi Shahar, Nepal Dojazd do miejsca startu, Besi Shahar, Nepal
1 4
2. Wymagane dokumenty Bhulbhule, Nepal
środa, 22 lut 2012
Bhulbhule, Nepal Wymagane dokumenty, Bhulbhule, Nepal
1 7
3. Trasa treku a budowana droga Bahundanda, Nepal
czwartek, 23 lut 2012
Bahundanda, Nepal Trasa treku a budowana droga, Bahundanda, Nepal
5
4. Syange, Nepal piątek, 24 lut 2012 Syange, Nepal Syange, Nepal
1 7
5. Warunki klimatyczne Chyamche, Nepal
piątek, 24 lut 2012
Chyamche, Nepal Warunki klimatyczne, Chyamche, Nepal
10
6. Tal, Nepal sobota, 25 lut 2012 Tal, Nepal Tal, Nepal
1 8
7. Noclegi Dharapani, Nepal
sobota, 25 lut 2012
Dharapani, Nepal Noclegi, Dharapani, Nepal
4
8. Bagarchhāp, Nepal niedziela, 26 lut 2012 Bagarchhāp, Nepal Bagarchhāp, Nepal
1 3
9. Łączność Danakyu, Nepal
niedziela, 26 lut 2012
Danakyu, Nepal Łączność, Danakyu, Nepal
6
10. Thanchok, Nepal poniedziałek, 27 lut 2012 Thanchok, Nepal Thanchok, Nepal
1 13
11. Niezbędny ekwipunek Chame, Nepal
poniedziałek, 27 lut 2012
Chame, Nepal Niezbędny ekwipunek, Chame, Nepal
10
12. Bratang, Nepal wtorek, 28 lut 2012 Bratang, Nepal Bratang, Nepal
1 10
13. Jedzenie i picie na szlaku Pisangbeshi, Nepal
wtorek, 28 lut 2012
Pisangbeshi, Nepal Jedzenie i picie na szlaku, Pisangbeshi, Nepal
1 12
14. Oznakowanie szlaku i mapy Humde, Nepal
środa, 29 lut 2012
Humde, Nepal Oznakowanie szlaku i mapy, Humde, Nepal
12
15. Braga, Nepal czwartek, 1 mar 2012 Braga, Nepal Braga, Nepal
1 14
16. Sklepy Manangbhot, Nepal
czwartek, 1 mar 2012
Manangbhot, Nepal Sklepy, Manangbhot, Nepal
11
17. Yakkharka, Nepal piątek, 2 mar 2012 Yakkharka, Nepal Yakkharka, Nepal
1 12
18. Ubezpieczenie Thorang Phedee, Nepal
sobota, 3 mar 2012
Thorang Phedee, Nepal Ubezpieczenie, Thorang Phedee, Nepal
1 7
19. Choroba wysokościowa Thorung High Camp, Nepal
niedziela, 4 mar 2012
Thorung High Camp, Nepal Choroba wysokościowa, Thorung High Camp, Nepal
1 13
20. Pokonywanie Thorung La Thorong La, Nepal
poniedziałek, 5 mar 2012
Thorong La, Nepal Pokonywanie Thorung La, Thorong La, Nepal
1 12
21. Z przewodnikiem / tragarzem czy samodzielnie? Muktināth, Nepal
wtorek, 6 mar 2012
Muktināth, Nepal Z przewodnikiem / tragarzem czy samodzielnie?, Muktināth, Nepal
12
22. Jhong, Nepal środa, 7 mar 2012 Jhong, Nepal Jhong, Nepal
1 10
23. Elektryczność Kāgbeni, Nepal
środa, 7 mar 2012
Kāgbeni, Nepal Elektryczność, Kāgbeni, Nepal
1 6
24. Pieniądze i bankomaty Jomsom, Nepal
czwartek, 8 mar 2012
Jomsom, Nepal Pieniądze i bankomaty, Jomsom, Nepal
6
25. Marpha, Nepal czwartek, 8 mar 2012 Marpha, Nepal Marpha, Nepal
6
26. Ghansa, Nepal piątek, 9 mar 2012 Ghansa, Nepal Ghansa, Nepal
1 9
27. Statystyka treku Tatopani, Nepal
piątek, 9 mar 2012
Tatopani, Nepal Statystyka treku, Tatopani, Nepal
8
28. Sikha, Nepal sobota, 10 mar 2012 Sikha, Nepal Sikha, Nepal
4
29. Ghorepani, Nepal niedziela, 11 mar 2012 Ghorepani, Nepal Ghorepani, Nepal
1 8
30. Orientacyjne koszty Poon Hill, Nepal
poniedziałek, 12 mar 2012
Poon Hill, Nepal Orientacyjne koszty, Poon Hill, Nepal
5
31. Ulleri, Nepal poniedziałek, 12 mar 2012 Ulleri, Nepal Ulleri, Nepal
3
32. Birethanti, Nepal poniedziałek, 12 mar 2012 Birethanti, Nepal Birethanti, Nepal
1 1
33. Podsumowanie Nayapul, Nepal
poniedziałek, 12 mar 2012
Nayapul, Nepal Podsumowanie, Nayapul, Nepal

Na skróty

Podsumowanie

ostatni wpis:12 mar 2012  (12 lat temu)
pierwszy wpis:22 lut 2012  (12 lat temu)
  
liczba tekstów:19
liczba zdjęć:259
liczba komentarzy:1
odwiedzone kraje:1
odwiedzone miejscowości:33

Uczestnicy

Skontaktuj się ze mną



strona jest częścią portalu transazja.pl
© 2004-2024 transazja.pl

Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2024 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone