lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Delhi  
Zdobienia na gopurach świątyni Sri MeenakshiMadurai, Indiefoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Wycieczka do Birmy, 16 dni, objazdowa z pobytem na plaży Ngapali | Krzysztof Stępień
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Do Indonezji bez wizy

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Miasta Azji

 Anjuna

warto zobaczyć: 1
transport z Anjuna: 0
dobre rady: 0

wybierz
[opinieCount] => 0

 Waranasi

warto zobaczyć: 1
transport z Waranasi: 3
dobre rady: 0

wybierz
[opinieCount] => 0

 New Delhi

warto zobaczyć: 23
transport z New Delhi: 2
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Agra

warto zobaczyć: 2
transport z Agra: 2
dobre rady: 7

wybierz
[opinieCount] => 0

 Panaji

warto zobaczyć: 2
transport z Panaji: 1
dobre rady: 0

wybierz
[opinieCount] => 0

 Goa Velha

warto zobaczyć: 4
transport z Goa Velha: 0
dobre rady: 0

wybierz
[opinieCount] => 0

 
 
  •  Indie
     kursy walut
     INR
     PLN
     USD
     EUR
  •  Indie
     wiza i ambasada
    Indie
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizatak
    e-Tourist Visa (promesa wizowa aplikowana on-line) - 50 USD ważna 30 dni bez możliwości przedłużenia

Zrozumieć indyjskie koleje - cz.IV rodzaje pociągów

poniedziałek, 14 sty 2013
  • dotyczy:  
Wagon pociągu 12227 Indore Duronto Express, fot: Superfast1111 Wikimedia Commons

W poprzedniej części poradnika „zrozumieć indyjskie koleje” podzieliliśmy się naszymi subiektywnymi spostrzeżeniami dotyczącymi podróżowania w samych wagonach. W tej części opiszemy rodzaje indyjskich pociągów: od składów pasażerskich, przez pociągi pocztowe i ekspresy, przez superszybkie ekspresy po pociągi Garib Rath, Shatabdi, Rajdhani i Duronto.

Aktualnie po Indiach porusza się aż 10 różnych rodzajów międzymiastowych pociągów pasażerskich. Pomiędzy każdym istnieją dość zasadnicze różnice. Dotyczą one priorytetu na torach - co przekłada się na punktualność, średniej prędkości poruszania się, liczby przystanków, standardu podróży, rodzaju doczepianych wagonów, ceny biletu czy wreszcie dostępności miejsc. Warto poznać kilka najważniejszych różnic pomiędzy nimi by świadomie planować swoje kolejowe podróże po Indiach.

Passenger oraz Fast Passenger

Indyjski pociąg pasażerski Indyjski pociąg pasażerski fot. Krzysztof Stępień
, © transazja
To zdecydowanie najmniej uprzywilejowane i najwolniejsze pociągi w Indiach. Zatrzymują się praktycznie na każdej stacji na swojej trasie i mając najniższy priorytet kumulują swoje opóźnienie. Niemal zawsze należy liczyć się z kilkugodzinnym opóźnieniem względem rozkładu. Na ogół składają się z nierezerwowanych wagonów siedzących II klasy, ale zdarzają się i takie, które mają w swoim składzie wagony First Class (FC) lub AC three tier (3A). Jeżeli komuś zależy na czasie to raczej powinien ich unikać. Z drugiej strony, składy te poruszają się często z dala od turystycznych szlaków, przez co wartość „odkrywcza” takiej podróży może być bezcenna.

Dobra rada: Wygodnym i tanim sposobem na przejechanie się wagonem klasy First Class (FC) jest nocny pociąg z Gorakhpur do Varanasi. Korzystny może być zwłaszcza dla osób które wracają z Nepalu przez przejście w Sonauli. Pociąg Gkp Muv Pass (55149) ze stacji Gorakhpur Jn. wyrusza o 23:05 i planowo przyjeżdża do Varanasi Jn. o 06:15. Bilet w wygodnej klasie FC kosztuje około 18 PLN, podczas gdy bilet w zwykłej klasie SL na nieco szybszy nocny ekspres kosztuje 8,50 PLN.

Express

To najpopularniejszy rodzaj pociągów poruszających się po Indiach. Zatrzymują się na wielu stacjach i mają równie niski priorytet na szlakach kolejowych co przekłada się na ich niską punktualność. W ich składach dominują wagony klasy Sleeper Class (SL) oraz Unreserved (UR). Na większości tras dołączane są również wagony typu AC three tier (3A). Rzadziej spotyka się wagony wyższych klas.

Superfast Expres oraz Mail

Niewiele się różnią od zwykłych ekspresów, poza tym, że zatrzymują się na mniejszej liczbie stacji. W ten sposób osiągają średnią prędkość większą niż 55 k/h, co z kolei skutkuje dodatkową dopłatą do biletu. W przypadku tego rodzaju pociągów, można przyjąć, że zdecydowana ich większość będzie miała w swoim składzie wagony klasy Sleeper Class (SL) oraz Unreserved (UR) jak również klas wyższych takich jak: AC three tier, AC three tier Economy, AC-Two tier oraz First class AC.

Ciekawostka: Pociąg 12155/12156 Bhopal Express z Hazrat Nizamuddin (Delhi) do Bhopal przez Agrę Cant. to aktualnie najszybszy w Indiach pociąg inny niż shatabdi i rajdhani. Oznacza to, że możemy się dostać z Delhi pod Taj Mahal w zaledwie 2:35 płacąc jedyne 9 PLN za miejsce leżące w klasie SL. Najszybszy pociąg w Indiach - Bhopal Shtbdi (12002) tę samą trasę pokonuje w 02:05, ale za bilet musimy już zapłacić 23 PLN.

Sampak Kranti Express

Tablica boczna wagonu 12908 Maharashtra Sampark Express Tablica boczna wagonu 12908 Maharashtra Sampark Express fot. Superfast1111
źródło: Wikimedia Commons
To specjalny rodzaj pociągów ekspresowych, których zadaniem jest zapewnienie szybkiego połączenia ze stolicą kraju – New Delhi. Jest dość rzadko spotykany, a jego rola i sposób funkcjonowania ciągle się zmienia. Pierwotnie pociągi tego typu miały zabierać pasażerów z dość licznych stacji w macierzystym stanie i nie zatrzymywać się aż do końca podróży poza jego granicami. Później wprowadzano liczne zmiany, a nawet trasę „stołecznego pociągu” przedłużono w jednym przypadku do Chandigarh. W założeniu są to pociągi o wysokim priorytecie na szlaku kolejowym, ale z nominalną taryfą mniejszą o 15% od ekspresów Rajdhani na tej samej trasie. Prowadzą w swoim składzie zarówno wagony klimatyzowane jak i zwykłe klasy SL.

Jan Shatabdi Express

Vijayawada Jan Shatabdi Express na stacji Kathivakkam Vijayawada Jan Shatabdi Express na stacji Kathivakkam fot. VtTN
źródło: Wikimedia Commons
To tańsza i bardziej dostępna odmiana dziennych, szybkich Shatabdi Express, poruszających się z maksymalną prędkością 130 km/h. Nazwa „Jan” odnosi się do wyrazu „zwykły człowiek”. Pociągi te prowadzą w swoim składzie wyłącznie wagony z miejscami siedzącymi. Są to głównie objęte całkowitą rezerwacją miejsc wagony klasy Seater Class (2S) – bez klimatyzacji, rzadziej klimatyzowane wagony klasy AC chair car (CC). Pełna lista połączeń kolejowych typu Jan Shatabdi Express dostępna jest pod tym adresem.

Garib Rath

W dosłownym rozumieniu nazwa oznacza “rydwan biednych”. Jest to rodzaj szybkich pociągów poruszających się z maksymalną prędkością 130 km/h ale tańszych od Shatabti czy Rajdhani Express. Pociąg typu Garib Rath Pociąg typu Garib Rath fot. KALX999
źródło: Wikimedia Commons
Pociągi te prowadzą w swoim składzie wyłącznie wagony z miejscami siedzącymi klasy AC chair car (CC) oraz klimatyzowane wagony z miejscami do leżenia klasy AC three tier (3A). Od niedawna zaczęły pojawiać się także nowe wagony klasy AC 3 Tier Economy (3E). Cena biletu w tym pociągu jest niższa o przynajmniej 1/3 od biletu w tej samej klasie w ekspresach Shatabdi lub Rajdhani co przekłada się na większą liczbę siedzeń i prycz w wagonach, co z kolei oznacza  mniejsze odległości pomiędzy siedzeniami oraz węższe prycze. Równocześnie, pasażerowie nie mają jedzenia wliczonego w cenę przejazdu, a pasażerowie klasy leżącej nie dostają pościeli – mogą ją jednak dokupić na około 30 rupii. Pełna lista połączeń kolejowych typu Garib Rath dostępna jest pod tym adresem.

Shatabdi Express

Wagon LHB 12017 New Delhi-Dehradun Shatabdi Wagon LHB 12017 New Delhi-Dehradun Shatabdi fot. Bibek2011
źródło: Wikimedia Commons
To najszybciej poruszające się w Indiach pociągi, o najwyższym priorytecie na szlaku - są przez to bardzo punktualne. Określane są często mianem „super-ekspresów”. Obsługują wyłączenie trasy dziennie na krótkich i średnich dystansach, łącząc duże miasta z ośrodkami ważnymi dla przemysłu, turystyki czy biznesu. Pociągi tego typu wracają do stacji początkowej tego samego dnia (New Delh – Bhopal – New Delhi w jeden dzień). Poruszają się z maksymalną prędkością 140 km/h. Pociąg 12001 Bhopal Shatabdi Express pomiędzy Agrą i Delhi porusza się z maksymalną prędkością 150 km/h co czyni go najszybszym pociągiem w Indiach. Sam wyraz „shatabdi” pochodzi z sanskrytu i oznacza „stulecie”. Nazwa nawiązuje do 100 urodzin pierwszego premiera Indii – Jawaharlal’a Nehru i daty uruchomienia pierwszego połączenia kolejowego tego typu w roku 1988.

Pociągi typu Shatabdi Express charakteryzują się podwyższonym standardem wagonów jak również wyższym standardem obsługi. Wagony są w pełni klimatyzowane, a pasażerowie mają wliczone do ceny biletu posiłki zależne od pory dnia, butelkowaną wodę oraz prasę codzienną. Rano podawana jest powitalna herbata i ciastko, następnie dość obfite, gotowane śniadanie. Koło południa roznoszony jest gorący lunch, a wieczorem pokaźna kolacja zakończona lodowym deserem. Na pokładzie, obsługą pasażerów zajmuje się liczna załoga. Składy ekspresów Shatabdi zatrzymują się na stacjach przy najbardziej dogodnych peronach. Na ogół jest to peron 1.

Pociągi tego typu objęte są całkowitą rezerwacją miejsc i prowadzą w większości wagony klasy AC chair car (CC). Często mają też dodatkowe wagony wyższej klasy Executive class chair car (EC).

Nowością są próby instalacji systemów rozrywki A/V w zagłówkach foteli. Pierwsze takie rozwiązania zaczęto stosować w niektórych składach Ahmedabad-Mumbai Shatabdi Express.

Pełna lista połączeń kolejowych typu Shatabdi dostępna jest pod tym adresem.

Dobra rada: Najszybszym obecnie sposobem przemieszczenia się z New Delhi do Agry (Taj Mahal) jest pociąg 12002 Bhopal Shtbdi. Wyjeżdża on ze stacji New Delhi codziennie o 06:00 i przyjeżdża na stację Agra Cant. o 08:05. Pociąg powrotny do New Delhi 12001 NDLS Shtbi opuszcza Agrę o 20:30 i dociera na miejsce o 22:45. Mamy w ten sposób możliwość spędzenia całego dnia w Agrze (co wystarcza na zwiedzenie jej zabytków) w ramach jednodniowej wycieczki z Delhi. Przejazd w jedną stronę to koszt około 23-25 PLN.

Warto wiedzieć: Ze stacji New Delhi odjeżdża kilka użytecznych czasowo pociągów. Niektóre z nich to:

numer Nazwa z godzina do godzina
12002 BHOPAL SHTBDI NEW DELHI 06:00 BHOPAL JN 14:05
12004 LKO SWRAN SHTBD NEW DELHI 06:15 LUCKNOW NR 12:35
12029 SWARNA SHTBDI NEW DELHI 07:20 AMRITSAR JN 13:25
12013 AMRITSAR SHTBDI NEW DELHI 16:30 AMRITSAR JN 22:35
12015 AJMER SHTBDI NEW DELHI 06:05 AJMER JN 12:45
12017 DEHRADUN SHTBDI NEW DELHI 06:50 DEHRADUN 12:40
12034 NDLS CNB SHT NEW DELHI 15:55 KANPUR CENTRAL 20:50
12036 AF JP SHATBDI AGRA FORT 16:20 JAIPUR 19:50

 

Rajdhani Express

Wagon A1 - 12957 Ahmedabad Rajdhani Express Wagon A1 - 12957 Ahmedabad Rajdhani Express fot. Superfast1111
źródło: Wikimedia Commons
Są to szybkie, wygodne – ale i drogie - nocne ekspresy, łączące główne indyjskie miasta (zwłaszcza stolice stanów) z New Delhi. Mają one najwyższy priorytet na szlakach kolejowych, co zapewnia im dość dużą punktualność. Poruszają się z maksymalną prędkością 130 km/h i zatrzymują się na bardzo niewielu stacjach. W cenę biletu wliczone są posiłki – zależne od pory dnia - oraz pościel. Wyraz „Rajdhani” w języku hindi oznacza dosłownie „stolica”. Pociągi te prowadzą w swoim składzie wyłącznie wagony klimatyzowane, z miejscami do leżenia – często o podwyższonym standardzie. Są to klasy: AC three tier, AC-Two tier oraz First class AC. Pełna lista połączeń kolejowych typu Rajdhani dostępna jest pod tym adresem.

Duronto Express

Delhi Duronto Express, na stacji Sealdah w charakterystycznym malowaniu Delhi Duronto Express, na stacji Sealdah w charakterystycznym malowaniu fot. Anirudh Emani
źródło: Wikimedia Commons
Jest to relatywnie nowy rodzaj połączeń kolejowych, realizujących ideę połączeń non-stop pomiędzy dwoma miastami. Po raz pierwszy pociągi tego typu zostały przedstawione w 2009 roku. Łączą swoją siecią główne ośrodki miejskie Indii. Na ogół są szybsze od ekspresów Rajdhani czy Shatabi, ale wynika to nie z szybkości poruszania się po torach, lecz wysokiego priorytetu na szlaku oraz braku przystanków po drodze. Łatwo je rozpoznać ze względu na żółto-zielone – trochę pstrokate – malowanie. Składy te prowadzą praktycznie pełną gamę klas wagonów. Większość stanowią klimatyzowane klasy AC three tier, AC-Two tier oraz First class AC, ale często są dołączane również nieklimatyzowane Sleeper Class i Seater class (2S). Ceny biletów na przejazd ekspresami Duronto są w założeniu niższe niż w przypadku ekspresów Rajdhani, a różnorodność klas wagonów umożliwia dopasowanie ceny przejazdu do swoich potrzeb. Pościel nie jest wliczona w cenę biletu, ale można ją wypożyczyć za niewielką dopłatą. Posiłek na większości tras jest wliczony w cenę biletu w wagonach klimatyzowanych. Wyjątek stanowią relatywnie krótkie, dzienne trasy tego typu ekspresów, gdzie nie ma wagonu kuchennego. Wadą podróży ekspresami Duronto w wagonach klasy SL jest brak możliwości nabycia jedzenia czy napojów od miejscowych sprzedawców. Jako że pociąg w założeniu nie zatrzymuje się na żadnych stacjach, podróżny jest skazany wyłącznie na obsługę pociągu. Pełna lista połączeń kolejowych typu Duronto dostępna jest pod tym adresem.

Zestawienie rodzajów pociągów kolei indyjskich

Rodzaj pociągu Priorytet na trasie Prędkość Liczba przystanków Klasy wagonów Pościel w cenie biletu Posiłek w cenie biletu
Passenger oraz Fast Passenger Najniższy < 55km/h duża lub bardzo duża UR, rzadziej FC, 3A tak, w klasie 3A -
Express Niski < 55km/h duża UR, SL, 3A, rzadziej wyższe klasy tak, w klasach klimatyzowanych -
Superfast Expres oraz Mail Zwykły > 55km/h średnia UR, SL, 3A, 2A, 1A tak, w klasach klimatyzowanych -
Sampak Kranti Express Wysoki brak danych mała SL, 3A, 2A, 1A tak, w klasach klimatyzowanych -
Jan Shatabdi Express Wysoki 130 km/h mała 2S, CC - -
Garib Rath Wysoki 130 km/h mała CC, 3A, 3E za dopłatą -
Shatabdi Express Najwyższy 140 km/h bardzo mała CC, FC - tak
Rajdhani Express Najwyższy 130 km/h mała 3A, 2A, 1A tak tak
Duronto Express Wysoki 130 km/h połączenie non-stop 2S, SL, 3A, 2A, 1A za dopłatą, w klasach klimatyzowanych tak*

* z wyjątkiem ekspresów poruszających się tylko za dnia i klas nieklimatyzowanych.

 

To na razie ostatnia część poradnika. Za jakiś czas wrócimy do tematu i postaramy się opisać procedury kupowania biletów, rezygnacji z podróży, zwrotu pieniędzy itp.

Przeczytaj też:
Zrozumieć indyjskie koleje - cz.I wybór miejsca w wagonie
Zrozumieć indyjskie koleje - cz.II rodzaje klas wagonów
Zrozumieć indyjskie koleje - cz.III co warto wiedzieć o wagonach

słowa kluczowe: indyjska kolej, pociągi w indiach, indian railway, Duronto, Garib Rath, Shatabdi, Rajdhani, rodzaje pociągów

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 4.9 / 5 (18)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 5 / 5 (17)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 14419 od 14.01.2013

Komentarze

Liczba komentarzy: 3
Kasia S

Hej, czy jest szansa, że ktoś podzieli się informacją gdzi najlepiej i najpewniej rezerwować i wyszukiwać połączenia kolejowe? Dotychczas robie to na oficjalnej stronie koleii Indyjskich tj:http://www.indianrail.gov.in/between_Imp_Stations.html

Ale nie mogę wyszukać żadnego połączenia Alwar-Mathura lub Alwar-Agra ;/ a wg mapy lini kolejowych takowe poł powinno istnieć...

Może jakaś porada jak znaleźć poł busami? :)

Kasia S

ach no i świetna robota z tym poradnikiem!!

Randbah

Cheap Generic Propecia Cialis Online Viagra Erezione Amoxicillin Vag Itching cialis Cialis On Line Senza Ricetta Best Price For Otc Nexium Overnight Pharmacy Usa

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2019 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone

Nasi partnerzy