lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Ułan Bator  
Jurty na stepieOkolice wąwozu Yolyn Am, Mongoliafoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Zapraszamy na wyprawę samochodową do Omanu!
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Do Indonezji bez wizy

Wiza do Indii wydawana już na lotnisku?

Poznaj Azję Centralną oglądając animowane filmy

Co wiesz o Azji Centralnej?

Bilet na indyjski pociąg tylko na 60 dni przed odjazdem?

Turkish Airlines poleci do Kathmandu!

Aleppo battle: Assad says victory in city would be 'huge step'

Iraq conflict: Air strikes on IS-held border town 'kill dozens'

India doctor to operate on '500kg' Egyptian woman

Yemen ship sinking: 35 rescued off coast

Syria conflict: 'Israel missiles' hit Damascus military airport

Libya conflict: IS 'ejected' from stronghold of Sirte

Theresa May 'clear-eyed' over Iran threat

Netanyahu statue: Golden likeness of PM appears in Tel Aviv

Syria rebels 'withdraw from Old City' of Aleppo

Hospitals struggling to cope with Mosul casualties

Miasta Azji

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 Luoyang

warto zobaczyć: 4
transport z Luoyang: 5
dobre rady: 13

wybierz
[opinieCount] => 0

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Shaolinsi

warto zobaczyć: 5
transport z Shaolinsi: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

 Lanzhou

warto zobaczyć: 4
transport z Lanzhou: 3
dobre rady: 8

wybierz
[opinieCount] => 0

 Kaifeng

warto zobaczyć: 6
transport z Kaifeng: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 4
dobre rady: 61

wybierz
[opinieCount] => 0

 Labrang

warto zobaczyć: 5
transport z Labrang: 2
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

 Qufu

warto zobaczyć: 7
transport z Qufu: 1
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu
     1 USD  1 EUR  1 PLN
ChinyCNY6,897,341,63
IndieINR68,1872,7116,19
IzraelILS3,834,080,91
MalezjaMYR4,454,741,06
RosjaRUB64,0668,3015,21
Sri LankaLKR151,37161,4135,94
SyriaSYP214,85229,1051,01
TajlandiaTHB35,6938,068,47
TurcjaTRY3,513,750,83
  wymagana wiza ambasada
w Polsce
Afganistan TAK TAK
Arabia Saudyjska TAK TAK
Armenia - TAK
Azerbejdżan TAK TAK
Bahrajn TAK -
Bangladesz TAK -
Bhutan TAK -
Brunei - -
Chiny TAK TAK
Filipiny - TAK
Gruzja - TAK
Hong Kong - -
Indie TAK TAK
Indonezja - TAK
Irak TAK TAK
Iran TAK TAK
Izrael - TAK
Japonia - TAK
Jemen TAK TAK
Jordania TAK -
Kambodża TAK -
Katar TAK TAK
Kazachstan TAK TAK
Kirgistan - -
Korea Północna TAK TAK
Korea Południowa - TAK
Kuwejt - TAK
Laos TAK -
Liban TAK TAK
Makau - -
Malediwy TAK -
Malezja - TAK
Mongolia - TAK
Nepal TAK -
Oman TAK -
Pakistan TAK TAK
Palestyna - -
Rosja TAK TAK
Singapur - -
Sri Lanka TAK TAK
Syria TAK TAK
Tadżykistan TAK -
Tajlandia - TAK
Tajwan - -
Timor Wschodni TAK -
Turcja TAK TAK
Turkmenistan TAK -
Uzbekistan TAK TAK
Wietnam TAK TAK
Zjednoczone Emiraty Arabskie - TAK

Zestawienie informacji na temat wymaganych zaświadczeń zdrowotnych, zalecanych szczepień ochronnych i zagrożeń chorobowych przy podróży do krajów Azji.


Dołącz do nas!


 
 
  •  Mongolia
     kursy walut
     MNT
     PLN
     USD
     EUR
  •  Mongolia
     wiza i ambasada
    Mongolia
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizanie
    Do 30 dni pobytu bez konieczności ubiegania się o wizę
    Najmniejsza
    prowizja w Polsce!
    77 PLN ekonomicznie - 7-10 dni roboczych
    117 PLN ekspresowo - 3-5 dni robocze sprawdź szczegóły

Mongolia - Gospodarka kraju

czwartek, 14 paź 2004
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
  • dotyczy:  

Załamanie się komunizmu i kryzys ekonomiczny mający miejsce na początku lat 90. XX w. przyniósł dość paradoksalnie zbawienne skutki, gdyż dał początek reformom stanowiącym próbę dostosowania ekonomii kraju do nowych okoliczności. Reformy wolnorynkowe doprowadziły co prawda do uwłaszczenia dawnej nomenklatury partyjnej, ale z drugiej strony Mongołowie zmagają się z szeregiem ograniczeń strukturalnych - dotyczy to głównie infrastruktury w sektorach transportowym (na 100 km2 przypada zaledwie ok. 100 metrów dróg ulepszonych, rocznie zaś buduje się ok. 10 kilometrów dróg ulepszonych), telekomunikacyjnym i energetycznym, a także ograniczeń naturalnych - tylko około 1% kraju to areały ziemi uprawnej, zaś aż około 80% to obszary wypasu zwierząt.

W okresie komunizmu subwencje z ZSRR osiągały stanowiły czasem ok. 30% produktu narodowego brutto. Wobec ich cofnięcia wprowadzono liberalizację handlu wewnętrznego i zagranicznego, zamrożono wydatki państwa, uwolniono ceny i kursy walut. Podpisano szereg porozumień o współpracy z Bankiem Światowym, Bankiem Rozwoju Azji, Międzynarodowym Funduszem Walutowym (członkostwo od lutego 1992 r.) oraz Unią Europejską. Co więcej od 1994 r. Mongolia jest członkiem GATT. Zawarto także porozumienie z Polską regulujące handel bilateralny i współpracę ekonomiczną. Nakłady inwestorów zagranicznych są szacowane na 100 mln dolarów (dla porównania lata 1990 - 1995 zamknęły się dla Rosji sumą blisko 4,5 mld, a dla Chin niemal 120 mld dolarów).

Podstawowym partnerem gospodarczym Mongolii pozostaje do dziś Rosja - nieco ponad 1/5 całości eksportu i aż ponad 1/3 importu. To całkowite uzależnienie gospodarcze od Rosji z oczywistych względów nie wpływa korzystnie na sytuację ekonomiczną Mongolii. Nadzieją mogą być dynamiczne Chiny, z którymi jest prowadzony ożywiony handel. Z drugiej jednak strony istnieją historycznie uwarunkowane obawy o ponowne popadnięcie w sferę wpływów południowego sąsiada. Szuka się zatem możliwości na zaktywizowanie współpracy z państwami zachodnimi. Ich udział w handlu zagranicznym Mongolii wzrósł w latach 1990 - 1994 z 3% do ok. 18%. Największymi partnerami są - odpowiednio do wielkości - Stany Zjednoczone, Japonia, Niemcy, Francja, Szwajcaria i Włochy. Kraje wysokorozwinięte wspierają rozwój gospodarczy Mongolii także poprzez udzielanie preferencyjnych kredytów i bezzwrotnych dotacji. Nadal jednak długi zagraniczne Mongolii wynoszą 760 mln USD.

Najstarszą i największą gałęzią mongolskiej gospodarki jest oczywiście hodowla. Obecnie pogłowie zwierząt hodowlanych (owiec, kóz, koni, krów, wielbłądów) wynosi ponad 30 mln sztuk. Około 80% powierzchni kraju to tereny wypasu zwierząt. W latach 50. istniały silne tendencje do ograniczania hodowli. Wobec problemów ekonomicznych (niska efektywność) w 1959 r. zdecydowano się na przeprowadzenie kolektywizacji - gospodarstwa prywatne zastąpiono spółdzielniami produkcyjnymi. Powstały jednocześnie najmniejsze jednostki terytorialno- administracyjne, tzw. somony (sumy). Tym samym w znacznym stopniu ograniczono dotychczas dominujący koczowniczy styl życia. Z czasem liczba osób zatrudnionych w tej gałęzi produkcji systematycznie malała i pod koniec lat 60. było to niecałe 50% populacji zawodowo czynnej. Pomimo tego hodowla zwierząt pozostała dominującym akcentem w krajobrazie mongolskim. Taki stan rzeczy został uświęcony wielowiekową tradycją i wymuszony warunkami naturalnymi (klimat oraz przewaga roślinności stepowej).

Dla wielu zaskakujący może być fakt istnienia w Mongolii długiej tradycji uprawy ziemi (równie długiej jak tradycje pasterskie). Gospodarka rolna prowadzona była zawsze jednak w bardzo ograniczonym wymiarze - traktowano ją jako urozmaicenie i uzupełnienie dominującej hodowli zwierząt. Niezbyt przemyślana gospodarka w okresie komunizmu (stosowanie znacznych ilości pestycydów, używanie ciężkich maszyn, uprawy monokulturowe) była przyczyną poważnych zniszczeń terenów uprawowych. Konsekwencją tych poczynań jest erozja gleby. Problem ten dotyczy niemal 50% powierzchni upraw (obecnie tereny rolne stanowią mniej niż 6% powierzchni kraju). Jeszcze gorzej wygląda sprawa gospodarki leśnej - rabunkowa polityka ostatnich kilkudziesięciu lat przyczyniła się do wyniszczenia połaci leśnych Mongolii (tereny zadrzewione stanowią obecnie zaledwie ok. 10% powierzchni kraju). Niewiele sytuację poprawiają akcje zalesiania wykorzystanych już obszarów (zgodnie z danymi Ministerstwa Natury i Środowiska działania te dotyczą zaledwie 9 - 15% terenów, na których była prowadzona zrywka drewna).

Przemysł wydobywczy bazuje na złożach takich surowców, jak: miedź, złoto, srebro, wolfram, uran, fosforyty, cynk, cyna, ołów oraz molibden. Natomiast złoża ropy naftowej (rejony Cagaan Els i Dzüünbajan) w zasadzie nie są obecnie eksploatowane z powodu braku odpowiedniej infrastruktury. Zasoby te stanowią jednak korzystną przyszłościową rezerwę strategiczną.

Nowe okoliczności to także otwarcie się dla turystyki - o ile przed rokiem 1990 istniała tylko jedna agencja turystyczna, o tyle w 1997 r. było ich ponad 200, a obecnie liczba ta jeszcze znacznie wzrosła. Stale poszerzany jest zakres usług biur, powstają też liczne skupiska jurt turystycznych w miejscach o szczególnych walorach przyrodniczych. Takie jurty-hotele znakomicie spełniają funkcję bazy noclegowo-żywieniowej, a równocześnie dość dobrze komponują się one z mongolskim krajobrazem. W mieście poza dużymi i drogimi hotelami, jakie istniały i w czasach komunizmu, powstają liczne minihotele i pensjonaty oferujące nocleg za kilka dolarów.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 0 / 5 (0)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 0 / 5 (0)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 6592 od 14.10.2004

Komentarze

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *
Przepisz kod z obrazka *
Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2016 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone

Nasi partnerzy