Ciekawsze stacje moskiewskiego metra
- źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
- copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
Cele ideologiczne wywarły zasadniczy wpływ na projekty realizowanych w różnym czasie stacji. Warto się im bliżej przyjrzeć i prześledzić różne architektoniczne style na kilku przedstawionych poniżej ciekawszych stacjach, włączonych do proponowanej trasy zwiedzania metra.
Linia czerwona (Sokolniczeskaja) została zbudowana najwcześniej. Początkowo liczyła 13 stacji, od stacji Sokolniki do stacji Park Kultury, z odgałęzieniem od stacji Aleksandrowskij Sad do stacji Smoleńskiej (obecnie to linia Filowskaja - niebieska). Na linii czerwonej warto odnotować stacje: Sportiwnaja, Kropotkinskaja, Czistyje prudy.
- Stacja Sportiwnaja
Przy tej stacji, na ul. Chamowniczeskij wał 36, znajduje się Muzeum Moskiewskiego Metra (Narodnyj Muziej Moskowskogo Mietropolitiena), które warto odwiedzić zanim udamy się na wycieczkę po stacjach metra.
- Stacja Kropotkinskaja
Została zaprojektowana przez architekta Duszkina. Do 1957 r. nosiła nazwę Pałac Rad (Dworiec Sowietów). Miała spełniać reprezentacyjną rolę wobec gości przyszłego Pałacu Rad, który według planu stanowiłby podstawę kilkudziesięciometrowej sylwetki Lenina, dumnie wznoszącej się nad Moskwą jako osobliwa socjalistyczna przeciwwaga dla amerykańskiej Statui Wolności. Pałac miał powstać na miejscu soboru Chrystusa Zbawiciela, który na rozkaz Stalina został 5 grudnia 1931 r. wysadzony w powietrze, a marmury świątyni wykorzystano przy budowie tej właśnie stacji.
- Stacja Czistyje Prudy
Była w czasie II wojny światowej ważnym punktem strategicznym - mieścił się tu sztab generalny Armii Sowieckiej.
Linia zielona (Zamoskworieckaja) została zbudowana jako druga w kolejności. Szczególnie ciekawe są na niej stacje Nowokuznieckaja i Majakowskaja.
- Stacja Nowokuznieckaja
Została otwarta jeszcze w czasie wojny- 20 listopada 1943 r. Stała się symbolem zbliżającego się zwycięstwa i powrotu do życia w warunkach pokojowych, dlatego też w wystroju tej stacji dominują motywy patriotyczne. Na płaskorzeźbach po raz pierwszy pojawiają się wielcy rosyjscy przywódcy: Aleksander Newski i Dymitr Doński, Minin i Pożarski, Suworow i Kutuzow. Tutaj także znalazły się wspaniałe marmurowe ławki z soboru Chrystusa Zbawiciela.
- Stacja Majakowskaja
Zaprojektowana przez Duszkina, jest jedną z największych stacji moskiewskiego metra. Sufit przyozdabiają mozaiki, ułożone na podstawie szkiców na temat "Doba w kraju socjalizmu". Odegrała bardzo ważną rolę podczas II wojny światowej, kiedy metro było wykorzystywane jako schron. Stacja ta stała się siedzibą dowództwa miejskiego sztabu sił przeciwlotniczych, miała łączność ze wszystkimi regionami miasta, a także z frontem. 6 listopada 1941 r. odbyły się tu uroczyste obchody 24. rocznicy rewolucji październikowej. Po obu stronach peronu stały pociągi, w których znajdowały się bufety, na terenie stacji porozstawiano krzesła, a w przejściu nieco wyżej poziomu stacji znajdowała się szatnia. Przemawiał Stalin, obchody uświetniły występy artystów teatru Bolszoj oraz bankiet.
Na linii granatowej na szczególną uwagę zasługuje stacja Płoszczad Riewolucji.
- Stacja Płoszczad Riewolucji
Została zbudowana także według projektu Duszkina, a otwarto ją w 1938 r. Osobliwością tej stacji jest wykonanych z brązu 76 figur ludzkich rozmiarów które są umieszczone na niewielkiej wysokości pod łukami wieńczącymi przejścia do torów. Przedstawiają robotników, kołchoźników i żołnierzy, przyczajonych i oczekujących z bronią na odpowiedni moment, by zaatakować wroga.
Linia brązowa, czyli kolcewaja (ros. Kolco - obręcz, pierścień), przecina wszystkie pozostałe linie biegnące promieniście w różnych kierunkach, co daje możliwość przesiadki na dowolną z nich. Warto zatrzymać się na wszystkich 12 stacjach tej linii, zbudowanej w latach 50. XX w., gdyż są bardzo efektowne. Warto przyjrzeć się dokładnie sufitom, płaskorzeźbom, mozaikom i malowidłom umieszczonym na bocznych ścianach. Z daleka mogą się ze sobą zlewać i być nieczytelne, ale każdy pojedynczy element opowiada jakąś historię z życia socjalistycznego narodu. Na szczególną jednak uwagę zasługują stacje Komsomolskaja i Nowosłobodskaja.
- Stacja Komsomolskaja
Odznacza się największym przepychem ze wszystkich stacji moskiewskiego metra. Koniecznie trzeba unieść głowę i przyjrzć się wypełnionemu mozaikami sufitowi. Po raz pierwszy w Moskwie została tutaj wykorzystana technika antycznych i bizantyjskich mozaik, panneau składa się nie tylko z kawałków kolorowego szkła, ale i z granitowych i marmurowych kamyczków. Przyglądając się kolejno mozaikom można prześledzić wszystkie ważne momenty rosyjskiej historii - począwszy od Aleksandra Newskiego i Dymitra Dońskiego, poprzez Kuźnię, Minina i Dymitra Pożarskiego, Aleksandra Suworowa i Michała Kutuzowa aż do Lenina i Stalina.
- Stacja Nowosłobodskaja
Otwarta w styczniu 1952 r. To jedna z najpiękniejszych i chyba najmniej obarczonych ideologią stacji. Jej główną ozdobę stanowią podświetlone witraże, na których pośród wielobarwnych abstrakcyjnych form, gdzie nie zabrakło i czerwonych gwiazd, można dopatrzyć się nawet człowieka we fraku grającego na fortepianie.
Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!