Metro w Moskwie - historia, informacje praktyczne, schemat sieci
- źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
- copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
Metro w Moskwie to najwygodniejszy, najbardziej niezawodny i najszybszy środek transportu. Stacje są otwierane o 6.00, a o 1.00 wyruszają na trasę z końcowych stacji ostatnie pociągi. Przejścia pomiędzy stacjami zamykane są również o 1.00, zatem nie można się już przesiadać. Wejście do metra zaznaczone jest niewielką czerwoną literką M na białym tle, pod którą znajduje się mały napis z nazwą stacji. Drzwi wejściowe są oznaczone białym napisem wchód na granatowym tle, w odróżnieniu od drzwi wyjściowych z napisem na tle czerwonym wchoda niet.
Bilety wstępu do metra
Mają postać kart magnetycznych na jeden, dwa, pięć, dziesięć, dwadzieścia przejazdów i można je kupić w okienku znajdującym się przy wejściu na każdą stację metra. Koszt dziesięcioprzejazdowej karty wynosi nieco ponad 1 USD, pojedynczy przejazd - 0,2 USD. Bilet jednorazowy uprawnia do nieograniczonej liczby przesiadek i zachowuje ważność do momentu wyjścia z metra. Kartę należy włożyć w specjalny otwór po prawej stronie metalowych bramek, który ją wchłonie, poczekać, aż zapali się zielone światełko, następnie wyciągnąć kartę i wówczas przejść. Z tyłu na karcie pojawi się nadruk z datą i godziną. Jeśli pozostawimy naszą kartę i będziemy chcieli przejść bez niej, rozlegnie się piskliwy głośny sygnał i, co gorsza, metalowe łapy dość mocno uderzą nas na wysokości kolan. Takie brutalne traktowanie nie pozostawia przyjaznych wrażeń, dlatego trzeba najpierw upewnić się, że światełko się pali, potem wyciągnąć swoją kartę i dopiero wtedy przechodzić.
Organizacja ruchu w metrze
Pociągi w godzinach szczytu (od 7.00 do 9.00 i od 16.00 do 19.00) kursują z częstotliwością co 30 - 90 sekund, tak że niejednokrotnie w momencie znikania w tunelu ostatniego wagonu, pojawiają się już światła wjeżdżającego na stację następnego pociągu. Mimo to wagony są przeładowane i ciężko odnaleźć się w tłumie, który porywa człowieka i zabiera ze sobą jak fala. Obowiązuje zasada, że należy w przejściach poruszać się ruchem prawostronnym i na schodach ruchomych również stać po stronie prawej. W wagonach często można usłyszeć pytanie: Wy senczas wychoditie? albo Wychoditie senczas? - co znaczy: Czy Pan/Pani teraz wysiada? Jeżeli nie wysiadamy, powinniśmy się usunąć i przepuścić osoby, które wcześniej chcą dostać się do drzwi.
Informacja w metrze
Wszystkie napisy na peronach są w cyrylicy. Po obu stronach peronu znajduje się zawieszona u góry informacja o kolejnych stacjach, do których jedzie dany pociąg. Na każdym peronie, na ścianie za torami widnieje nazwa stacji, a na białej tablicy odpowiednim kolorem narysowana jest strzałka z zaznaczonymi na niej stacjami danej linii oraz możliwościami przesiadek.
O stacjach przesiadkowych mówią tablice zawieszone w centralnej części peronu, czasem obok ich nazw jest zaznaczony kolor linii, na której się znajdują. Przejścia są oznaczone napisem pierechod, strzałkami i rysunkami schodów oraz idącego człowieka. Aby przesiąść się z jednej stacji na inną, często trzeba pokonać setki metrów podziemnego labiryntu, rozciągającego się na kilku poziomach. O wyjściu do miasta informuje tablica z napisem wychod w gorod. Trzeba bardzo uważać, by zamiast na stację przesiadkową nie trafić do wyjścia z metra, ponieważ w ten sposób traci się bilet.
W każdym wagonie metra znajduje się duży schemat wszystkich linii (nazwy stacji w języku rosyjskim). Oprócz tego przez głośniki w wagonach ogłasza się nazwę aktualnego oraz najbliższego przystanku. Niektóre stacje mają takie same nazwy, choć należą do różnych linii. Na przykład stacja Kijewskaja jest potrójna, tzn. Kijewskaja linii niebieskiej, granatowej i brązowej, stacja Park Kultury - linii czerwonej i brązowej, stacja Taganskaja - linii fioletowej i brązowej itd. Ważne, żeby o tym pamiętać, gdy umawiamy się na stacji metra lub przesiadamy.
Historia metra w Moskwie
Moskiewskie metro to nie tylko najszybszy i najsprawniejszy środek transportu w mieście, ale także swoisty organizm, tętniący własnym podziemnym życiem i mający własną, ponad 70-letnią historię. Stanowi jedyny w swoim rodzaju pomnik Związku Radzieckiego. Projekt budowy metra powstał jeszcze przed rewolucją - w 1902 r. - i zakładał, że główna trasa będzie przebiegać przez Plac Czerwony, gdzie miał powstać główny dworzec pasażerski. Jednak ze względu na zagrożenie zabytków projekt ten został odrzucony. Temat budowy metra został znów podjęty przez Radę Miasta w 1912 r., ale w związku z wybuchem wojny i rewolucji oddalono na długi czas moment rozpoczęcia prac.
Ostateczna decyzja zapadła w 1931 r. Zgodnie z założeniem metro miało być nie tylko środkiem transportu, ale przede wszystkim prestiżową budowlą socjalizmu i wizytówką Moskwy. Nadzorujący budowę Łazar Kaganowicz podczas uroczystego otwarcia moskiewskiego metra w 1935 r. powiedział: "Sukces metra - to sukces socjalizmu... Tam przez każdy fragment marmuru, przez każdy kawałek metalu czy betonu prześwieca nowa człowiecza dusza, nasza socjalistyczna praca, nasza krew, nasza miłość, nasza walka o nowego człowieka, o nowe socjalistyczne społeczeństwo".
I rzeczywiście, metro stało się podziemnym królestwem socjalizmu, przy budowie którego nie szczędzono ludzkich sił ani środków. Kamienne bloki dostarczano do Moskwy z Uralu, Turkmenii, Birobidżanu, Kaukazu, Dalekiego Wschodu. Zgromadzono tu całą paletę różnobarwnych marmurów: od szaro-błękitnego, poprzez szaro-czarny z białą żyłką, gruziński czerwony, bladożółty, bladoróżowy, różowy z fioletową żyłką, krymski żółto-różowy, aż do mlecznobiałego onyksu. Stacje miały zachwycić i poruszyć wyobraźnię swoją architekturą, rzeźbą, mozaikami, żyrandolami i złoceniami. W końcu cały naród pracował dla uzyskania takiego efektu.
Metro moskiewskie w liczbach
Metro moskiewskie jest jednym z największych na świecie.
- ponad 260 km tuneli
- głębokość do 30 m pod ziemią
- 11 linii
- ponad 160 stacji
- 17 stacji w budowie
- średnia odległość między stacjami -1800 m
- ponad 3150 składów pociągów
- średnia prędkość pociągów – 40 km/h
- ilość przewożonych dziennie osób - średnio 9 mln (pierwsze miejsce na świecie)
Nietrudno uwierzyć w liczbę 9 mln przewijających się dziennie przez moskiewskie metro osób, kiedy znajdziemy się pod ziemią w godzinach szczytu. Na stacjach wagony wypluwają wówczas z siebie setki pasażerów, by w szybkim tempie wchłonąć równie ogromną masę ludzi. Ludzie przemieszczają się tak szybko, że trzeba bardzo uważać, by nie utonąć w ich strumieniu.
Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!