lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Manama  
Pomnik PerłyManama, Bahrajnźródło: Stock.XCHNG
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
czytasz blog:

Indonesia crossing adventure 2011



12sie
2011

Hard core riders

1 3 1  
  Mataram, Indonezja, prowincja Nusa Tenggara Barat

na promie Każdy, kto mieszka w Polsce i porusza się po niej samochodem nie raz narzekał na stan dróg a także na brak poszanowania zasad bezpieczeństwa przez naszych kierowców. Zapewne też niejeden kierowca sam się do tego przyczynia mniej lub bardziej świadomie.

Ba nawet piesi często narażają siebie jak innych uczestników ruchu drogowego na różnego rodzaju niebezpieczeństwa przez swoją nieuwagę a czasami po prostu głupotę.

Podczas swojej pierwszej podróży do Chin oraz Wietnamu spotkałem sie z całkiem dla mnie nowym zjawiskiem, które jest zupełnie obce mieszkańcom starego kontynentu.

Otóż Azjaci mają bardzo specyficzny sposób poszanowania dla zasad ruchu drogowego, zgoła odmienny od tego, co wpaja się nam od urodzenia. Oczywiście dotyczy to wszystkich krajów Azji południowo wschodniej z wyjątkiem Singapuru, Tajlandii i chyba Malezji.

Domyślam się, że taki stan rzeczy wynika przede wszystkim za faktu, iż w tych krajach mieszka bardzo dużo mieszkańców a wszyscy oni są w ciągłym ruchu wykorzystując do tego przede wszystkim skutery i motocykle, ale także autobusy, mini busy, jepneye, vany, tuk tuki, riksze, rowery i wszelkiej maści "wozidła" skończywszy na konnych zaprzęgach.

Pomijając prowadzących ciężarówki, którzy zazwyczaj poruszają sie dość wolno, większość kierowców w Azji stawia sobie za punkt honoru złamanie jak największej ilości przepisów na jak najkrótszym odcinku drogi. tak śpimy na promie pomiędzy wyspami W procederze tym przodują przede wszystkim kierujący autobusami na długich trasach a także ci od mini busów na krótszych trasach między dwoma nieodległymi miasteczkami.

Nie ma tu znaczenia ani pora roku ani tym bardziej pora dnia czy nocy. Azjaci mają wielki wstręt do włączania prawidłowych świateł, oni w ogóle najchętniej by tych świateł nie włączali. Za to bardzo chętnie ich używają do poganiania maruderów przed sobą lub do złośliwego oślepiania kierowcy, który nie daje się wyprzedzić. Oczywiście podczas tej czynności klakson stanowi swoista przeciwwagę dla wyjącego silnika, z którego wyciska się ile fabryka dała na górskich krętych podjazdach zazwyczaj w obciążonym do granic możliwości pojeździe, najczęściej na biegu drugim lub pierwszym. W ogóle samo oświetlenie pojazdów w nocy to temat na oddzielną opowieść. Każdy właściciel swojego pojazdu w sposób dowolny wyposaża go w oświetlenie. Przodują w tym procederze oczywiście posiadacze autobusów, mini busów oraz vanów. Najpopularniejsze są zielone światła na obrysie przedniej części autobusu, choć takie też stosują ciężarówki, za to mniejsze pojazdy zazwyczaj wyglądają jak choinki upstrzone niebieskimi i czerwonymi migoczącymi lampkami głownie na masce, spojlerach i dachu.

Będąc w Indonezji musimy często korzystać z lokalnego transportu, bo to rozległy kraj. jeden z przykładowych autobusów na Flores Odległości między miastami, choć często nieznaczne po 150 do 250km bywają pokonywane w czasie zupełnie nie adekwatnym do europejskich wyobrażeń. Jest to oczywiście wynikiem tego, że wyspy, po których się poruszamy maja bardzo słabo rozwiniętą sieć dróg a większość z nich prowadzi przez tereny górskie z niezliczoną ilością zakrętów, zjazdów i niebotycznych podjazdów.

Czemu o tym wszystkim piszę? Bo wydawało mi sie, że już oswoiłem się ze zjawiskiem hard corowych kierowców azjatyckich, że po nocnej jeździe nad przepaściami budującej sie drogi w dżungli na pograniczu Chińsko - Wietnamskim, oraz górskich serpentynach na Filipinach nic mnie nie zaskoczy. A jednak myliłem się. Okazuje sie jednak, że Indonezyjscy kierowcy przebili wszystko to, co do tej pory widziałem na azjatyckich drogach.

Poza wspomnianymi powyżej kwestiami związanymi z oświetleniem, używaniem lub nie świateł w nocy, klaksonu, Indonezyjczycy dołożyli wyprzedzanie na czwartego i piątego oraz permanentne poruszanie się po nie swoim pasie. Czasami nie bardzo już wiemy czy w Indonezji obowiązuje ruch lewo czy prawostronny, bo nasz kierowca wiozący nas podczas wycieczki na Bromo i Ijen głownie korzystał z prawego pasa przez większość drogi. Hmm, tak sie zastanawiam czy powinienem pisać drogi, bo to, czym sie poruszaliśmy w stronę Ijen i z powrotem na pewno nie może nosić miana drogi. Ja bym to nazwał wyschniętym korytem górskiej rzeki, po której nie wiedzieć, czemu postanowiono poruszać się motocyklami, skuterami oraz wozić turystów w mini busach zapakowanych jak sardynki wraz z bagażami.

Do tego należy dodać że Indonezyjskie drogi, szczególnie te w terenach górskich są w permanentnej przebudowie, rozbudowie oraz remoncie. Odcinki nie rozkopane, nie zastawione koparką, młotem pneumatycznym czy 10m dziurą na środku należą do rzadkości i stanowią jak by zaprzeczenie Indonezyjskiej drogowej normy.

W takich warunkach poruszamy się każdego dnia, mając za dodatkową atrakcję, wyjące dzieci, rzygających współpasażerów, palących Indonezyjczyków, oraz ulubioną rozrywkę właścicieli wszelkich bemo oraz vanów czyli puszczanie ogłuszającej muzyki z ogromnych głośników wciśniętych pod fotele na czele z monstrualnym subbuferem do basów w czym przodują właściciele tych pojazdów na wyspach Flores po których przyszło nam podróżować w obu kierunkach od Labuhanbajo do Maumere i z powrotem w ciągu ostatnich kilku dni. Na szczęście udało nam sie to przetrwać i wreszcie dotrzećw? miejsce gdzie mamy nadzieję nieco poleniuchować, ale o tym w kolejnym poście...

Parę zdjęć z przejazdów

I jeszcze kilka

 


Odległość pokonana od ostatniego punktu (Labuhan Lombok, Indonezja): ok , mierzona w linii prostej.
Całkowity przebyty dystans to ok. .

12sie
2011

Galeria (3)

 
  Mataram, Indonezja, prowincja Nusa Tenggara Barat
 
  • Opublikuj na:
12sie
2011

Komentarze (1)

 
Liczba komentarzy: 1
Ulvabg

3rd generation antihistamines list best allergy pill for itching zyrtec canada over the counter

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Na mapie

 

Spis treści

1
1. Słowo wstępne Warszawa,
środa, 29 cze 2011
Warszawa, Słowo wstępne, Warszawa,
2. Kijow, środa, 29 cze 2011 Kijow, Kijow,
1 4
3. Pora deszczowa w mieście aniołów Bangkok, Tajlandia
czwartek, 30 cze 2011
Bangkok, Tajlandia Pora deszczowa w mieście aniołów, Bangkok, Tajlandia
1 1
4. Przejazd do Hat Yai Hat Yai, Tajlandia
poniedziałek, 4 lip 2011
Hat Yai, Tajlandia Przejazd do Hat Yai, Hat Yai, Tajlandia
1
5. SPECIAL BONUS Ice coffee from Songkhla Songkhla, Tajlandia
poniedziałek, 4 lip 2011
Songkhla, Tajlandia SPECIAL BONUS Ice coffee from Songkhla, Songkhla, Tajlandia
6. Ko Yo, Prowincja Songkhla, Tajlandia środa, 6 lip 2011 Ko Yo, Prowincja Songkhla, Tajlandia Ko Yo, Prowincja Songkhla, Tajlandia
1 8
7. Ekonomika podróżnika Hat Yai, Tajlandia
czwartek, 7 lip 2011
Hat Yai, Tajlandia Ekonomika podróżnika, Hat Yai, Tajlandia
1 3
8. Zadyma w cieniu Petronas Twin Towers Kuala Lumpur, Malezja
sobota, 9 lip 2011
Kuala Lumpur, Malezja Zadyma w cieniu Petronas Twin Towers, Kuala Lumpur, Malezja
1 3
9. Low-costowe przeloty Dżakarta, Indonezja
poniedziałek, 11 lip 2011
Dżakarta, Indonezja Low-costowe przeloty, Dżakarta, Indonezja
1 4
10. Must see czy Must pay? czyli Azjatycki rasizm finasowy. Yogyakarta, Indonezja
czwartek, 14 lip 2011
Yogyakarta, Indonezja Must see czy Must pay? czyli Azjatycki rasizm finasowy., Yogyakarta, Indonezja
11. Probolinggo, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Probolinggo, Indonezja Probolinggo, Indonezja
12. Lumbang 1, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Lumbang 1, Indonezja Lumbang 1, Indonezja
13. Probolinggo, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Probolinggo, Indonezja Probolinggo, Indonezja
14. Banyuputih, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Banyuputih, Indonezja Banyuputih, Indonezja
1 4
15. Wulkaniczny pył, siarka na kilogramy i pobudka 0330 Kawah Ijen, Indonezja
poniedziałek, 18 lip 2011
Kawah Ijen, Indonezja Wulkaniczny pył, siarka na kilogramy i pobudka 0330, Kawah Ijen, Indonezja
16. Genteng, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Genteng, Indonezja Genteng, Indonezja
17. Ketapang, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Ketapang, Indonezja Ketapang, Indonezja
18. Gilimanuk, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Gilimanuk, Indonezja Gilimanuk, Indonezja
19. Denpasar, Indonezja poniedziałek, 18 lip 2011 Denpasar, Indonezja Denpasar, Indonezja
20. Padangbai, Indonezja środa, 20 lip 2011 Padangbai, Indonezja Padangbai, Indonezja
21. Lembar, Indonezja środa, 20 lip 2011 Lembar, Indonezja Lembar, Indonezja
22. Mataram, Indonezja środa, 20 lip 2011 Mataram, Indonezja Mataram, Indonezja
23. Labuhan Lombok, Indonezja środa, 20 lip 2011 Labuhan Lombok, Indonezja Labuhan Lombok, Indonezja
24. Poto Tano, środa, 20 lip 2011 Poto Tano, Poto Tano,
25. Sumbawa Besar, Indonezja środa, 20 lip 2011 Sumbawa Besar, Indonezja Sumbawa Besar, Indonezja
26. Bima, Indonezja środa, 20 lip 2011 Bima, Indonezja Bima, Indonezja
27. Sape, Indonezja środa, 27 lip 2011 Sape, Indonezja Sape, Indonezja
28. Labuhanbajo, Indonezja środa, 27 lip 2011 Labuhanbajo, Indonezja Labuhanbajo, Indonezja
1 4
29. Marzenia się spełniają Komodo, Indonezja
środa, 27 lip 2011
Komodo, Indonezja Marzenia się spełniają, Komodo, Indonezja
30. Labuhanbajo, Indonezja środa, 27 lip 2011 Labuhanbajo, Indonezja Labuhanbajo, Indonezja
31. Ruteng, Indonezja środa, 27 lip 2011 Ruteng, Indonezja Ruteng, Indonezja
32. Ende, Indonezja środa, 27 lip 2011 Ende, Indonezja Ende, Indonezja
33. Keli Mutubuurai, Indonezja środa, 27 lip 2011 Keli Mutubuurai, Indonezja Keli Mutubuurai, Indonezja
34. Maumere, Indonezja środa, 27 lip 2011 Maumere, Indonezja Maumere, Indonezja
1 3
35. Podrożnicza porażka Ende, Indonezja
środa, 27 lip 2011
Ende, Indonezja Podrożnicza porażka, Ende, Indonezja
36. Ruteng, Indonezja środa, 27 lip 2011 Ruteng, Indonezja Ruteng, Indonezja
37. Lembor, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Lembor, Indonezja Lembor, Indonezja
38. Labuhanbajo, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Labuhanbajo, Indonezja Labuhanbajo, Indonezja
39. Sape, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Sape, Indonezja Sape, Indonezja
40. Bima, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Bima, Indonezja Bima, Indonezja
41. Sumbawa Besar, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Sumbawa Besar, Indonezja Sumbawa Besar, Indonezja
42. Poto Tano, piątek, 12 sie 2011 Poto Tano, Poto Tano,
43. Labuhan Lombok, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Labuhan Lombok, Indonezja Labuhan Lombok, Indonezja
1 3
44. Hard core riders Mataram, Indonezja
piątek, 12 sie 2011
Mataram, Indonezja Hard core riders, Mataram, Indonezja
45. Bangsal, piątek, 12 sie 2011 Bangsal, Bangsal,
1 6
46. Gilli Air i grilowe uczty Gili Air, Indonezja
piątek, 12 sie 2011
Gili Air, Indonezja Gilli Air i grilowe uczty, Gili Air, Indonezja
1 4
47. Sea, Sun, Sand and.... Gili Travangan, Indonezja
piątek, 12 sie 2011
Gili Travangan, Indonezja Sea, Sun, Sand and...., Gili Travangan, Indonezja
48. Lembar, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Lembar, Indonezja Lembar, Indonezja
49. Padangbai, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Padangbai, Indonezja Padangbai, Indonezja
50. Kuta, Indonezja piątek, 12 sie 2011 Kuta, Indonezja Kuta, Indonezja
51. Singapur, Singapur piątek, 12 sie 2011 Singapur, Singapur Singapur, Singapur
52. Kuala Lumpur, Malezja piątek, 12 sie 2011 Kuala Lumpur, Malezja Kuala Lumpur, Malezja
53. Bangkok, Tajlandia piątek, 12 sie 2011 Bangkok, Tajlandia Bangkok, Tajlandia
1 4
54. Powroty Kijów,
piątek, 12 sie 2011
Kijów, Powroty, Kijów,
55. Warszawa, środa, 17 sie 2011 Warszawa, Warszawa,

Na skróty

Podsumowanie

ostatni wpis:17 sie 2011  (13 lat temu)
pierwszy wpis:29 cze 2011  (13 lat temu)
  
liczba tekstów:15
liczba zdjęć:51
liczba komentarzy:152
odwiedzone kraje:7
odwiedzone miejscowości:37

Uczestnicy

Skontaktuj się ze mną

strona jest częścią portalu transazja.pl
© 2004-2024 transazja.pl

Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2024 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone