Przejazd koleją z Moskwy na wschód
- źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
- copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
Jak pokazuje praktyka, większość polskich podróżnych pokonuje trasę Moskwa - Pekin najwyżej z dwoma przesiadkami: nad Bajkałem i w Mongolii. Wielu z tych, którzy wysiadają w lrkucku, penetruje region Przybajkała, a odcinek między Irkuckiem a Ułan Ude przebywa w kilku rzutach, by dopiero ze stolicy Buriacji kontynuować podróż ku Mongolii. Turyści, dla których celem podróży jest Mongolia, także choćby na krótko zatrzymują się nad Bajkałem. Jest i rzesza takich, którzy pokonują całą trasę z Moskwy do Pekinu - czy to w sposób bezpośredni, czy z przesiadkami Podział poniższego opisu przejazdu Zmienny przebieg zachodniego odcinka trasy na Daleki Wschód.
Za punkt początkowy trasy kolejowej na rosyjski Daleki Wschód uważa się obecnie Dworzec Jarosławski w Moskwie. Do rewolucji w 1917 r. za początek Wielkiej Syberyjskiej Drogi przyjmowano Dworzec Moskiewski w Sankt Petersburgu, ówczesnej stolicy imperium.
Różny był przebieg owej trasy na jej zachodnim odcinku. Od 1903 r. wiodła z Moskwy przez miasta: Riazań -Pienza - Samara - Ufa - Czelabińsk - Kurgan - Pietropawłowsk i dopiero od Omska pokrywała się z jej obecnym przebiegiem na wschód. W 1906 r. szlak kolei w swym początkowym biegu został nieco zmieniony i poprowadzony przez miasta: Sankt Petersburg - Wołogda - Wiatka - Perm - Niżny Tagił - Jekaterynburg - Kysztym - Czelabińsk i Omsk. W 1909 r. zbudowano dodatkowe połączenie na odcinku Jekaterynburg - Kungar, a od 1913 r. pociągi zaczęły kursować jeszcze krótszą drogą - od Jekaterynburga przez Tiumeń do Omska. Następnie od 1956 r. przez długi czas trasa z Moskwy na Daleki Wschód prowadziła przez miasta: Jarosław - Daniłow - Buj - Szarija - Kotielnicz - Kirów - Balezino - Perm i dalej na wschód zgodnie z jej obecnym przebiegiem. Obecnie tym właśnie szlakiem jeżdżą pociągi osobowe z Moskwy do Czyty.
Od czerwca 2001 r. niemal wszystkie pociągi dalekobieżne wyjeżdżające z moskiewskiego Dworca Jarosławskiego w kierunku syberyjskim kursują nową, krótszą o 40 kilometrów trasą przez Włodzimierz i Gorkij Moskiewski, która w Kotielniczu łączy się z tradycyjnym szlakiem Transsibu biegnącym na Daleki Wschód na poszczególne części dopasowany został do zasygnalizowanej powyżej możliwości podróży. Niemniej jednak warto śledzić pokonywaną trasę także pod kątem poszczególnych odcinków kolei. I tak, najpierw jedziemy odcinkiem europejskim, by po minięciu Uralu i słupa granicznego na 1777 kilometrze podążać przez Syberię. Ten zauralski odcinek nie wszędzie pokrywa się z wytyczoną ongiś linią Kolei Zachodniosyberyjskiej, której początek znajduje się Czelabińsku, ale jako że przebywa się zachodnią Syberię, możemy umownie tak go nazywać. Za Nowosybirskiem mamy już linię Kolei Środkowosyberyjskiej, która kończy się dopiero w Irkucka. Dalej wiedzie linia Kolei Wschodniosyberyjskiej. Opisana trasa pokrywa się tylko z jej początkowym odcinkiem - do Ułan Ude. Stąd dalej wiedzie już boczna odnoga Transsibu: Kolej Transmongolska.
Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!