lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Moskwa  
Sobór Chrystusa ZbawicielaMoskwa, Rosjafoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Do Indonezji bez wizy

Wiza do Indii wydawana już na lotnisku?

Poznaj Azję Centralną oglądając animowane filmy

Co wiesz o Azji Centralnej?

Bilet na indyjski pociąg tylko na 60 dni przed odjazdem?

Turkish Airlines poleci do Kathmandu!

Australia scientists find 'spooky' spinning object in Milky Way

Life under the Taliban: Yalda Hakim's journey back to Afghanistan

LG Energy Solution: Battery giant jumps in market debut

Cost of living: New Zealand inflation tops three-decade high

Blue Diamond Affair: Saudis end dispute with Thailand over stolen gems

Winter Olympics 2022: China eases Covid testing rules amid rise in cases

Bollywood's Shilpa Shetty cleared of obscenity over Richard Gere kiss

China changes Fight Club film ending so the authorities win

Ghostly monkey and crocodile newts among new Mekong area species

Liu Xuezhou: Outrage over death of 'twice abandoned' China teen

Kurdish-led forces say they have retaken Syrian prison seized by IS

Blue Diamond Affair: Saudis end dispute with Thailand over stolen gems

Benjamin Brière: French tourist jailed in Iran on spying charges

Netflix: First Arabic movie sparks morality row

UN condemns deadly air strike on Yemen prison

UN defines Holocaust denial in new resolution

Sheikh Jarrah: Israeli police evict Palestinians from East Jerusalem home

Saudis warned of jail time for posting rumours after harassment claims

Yemen rebel attack on UAE challenges region

Families seek justice for Iran plane crash victims

Miasta Azji

 Kaifeng

warto zobaczyć: 6
transport z Kaifeng: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 5
dobre rady: 60

wybierz
[opinieCount] => 0

 Lanzhou

warto zobaczyć: 4
transport z Lanzhou: 3
dobre rady: 8

wybierz
[opinieCount] => 0

 Luoyang

warto zobaczyć: 4
transport z Luoyang: 5
dobre rady: 13

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Labrang

warto zobaczyć: 5
transport z Labrang: 2
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 Shaolinsi

warto zobaczyć: 5
transport z Shaolinsi: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

 Qufu

warto zobaczyć: 7
transport z Qufu: 1
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu

Dołącz do nas!


 
 
  •  Rosja
     kursy walut
     RUB
     PLN
     USD
     EUR
  •  Rosja
     wiza i ambasada
    Rosja
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizatak
    wiza turystyczna do 30 dni - 35 euro, czas oczekiwania: 4 do 10 dni
    Najmniejsza
    prowizja w Polsce!
    77 PLN normalnie - 7 dni roboczych
    117 PLN ekspresowo - 3 dni robocze sprawdź szczegóły

Historia budowy Kolei Transyberyjskiej

niedziela, 30 paź 2005
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
  • dotyczy:  

Kolej Transsyberyjską początkowo Rosjanie określali mianem Wielikij Sibirskij Put' (Wielka Syberyjska Droga), które jednak nie zakorzeniło się na stałe w języku rosyjskim. Powszechnie funkcjonuje nazwa Transsibirskaja Magistral (w skrócie Transsib), pochodząca od określenia Trans-Siberian Railway, jakim posługiwali się Anglicy, mając na myśli ten wiodący przez Syberię szlak kolejowy.

Po raz pierwszy temat budowy Kolei Transsyberyjskiej podjął w 1857 r. generał-gubernator Wschodniej Syberii Murawiow-Amurski. Od tego momentu rozpoczął się długotrwały proces powstawania tej najdłuższej na świecie ciągłej linii kolejowej liczącej ok. 9300 km. Początkowo przez 20 lat rosyjscy specjaliści opracowywali projekty budowy mającej przebiegać przez Syberię magistrali kolejowej, jednakże nie otrzymali poparcia państwa. Dopiero w połowie lat 80. XIX w. zaczęto poważnie rozważać ten problem. Punktem wyjścia dla budowy stała się decyzja Aleksandra III, który w 1886 r. oświadczył, że należałoby wreszcie zaspokoić potrzeby tego bogatego, ale zaniedbanego syberyjskiego kraju. W tym samym roku car nakazał przedstawić plany i zdać relację z przygotowań do budowy tras kolejowych.

W 1887 r. pod kierownictwem inżynierów Mieżeninowa, Wiaziemskiego i Ursatina zostały zorganizowane trzy ekspedycje w celu wytyczenia tras środkowosyberyjskiej, zabajkalskiej i południowo-ussuryjskiej linii kolejowej. W 1891 r. powołano komitet dla budowy syberyjskich linii kolejowych, który obwieścił: Kolej Syberyjska to wielkie dzieło narodowe i powinni go tworzyć Rosjanie z rosyjskich materiałów. Decyzja o sfinansowaniu tej budowy przez państwo bez pomocy zachodniego kapitału była związana z obawami Rosji przed zwiększeniem obcych wpływów na Syberii i Dalekim Wschodzie. Zatem w lutym 1891 r. ministrowie ostatecznie przyjęli postanowienie o rozpoczęciu prac budowlanych jednocześnie z dwóch stron - od Czelabińska (Linia Zachodniosyberyjska biegnąca do rzeki Ob) i od Władywostoku (Linia Ussuryjska).

12 maja 1891 r. odbyła się we Władywostoku uroczystość położenia kamienia węgielnego, w której uczestniczył przyszły imperator Mikołaj II. Najwięcej trudności przy budowie Kolei Transsyberyjskiej sprawiały surowe warunki klimatyczne. Niemalże cała trasa miała przebiegać przez tereny bezludne i porośnięte ciężką do przebycia tajgą, która skrywała w sobie potężne syberyjskie rzeki, liczne jeziora, bagna oraz ziemię pokrytą warstwą wiecznego mrozu. Brakowało dróg dla dostaw materiałów budowlanych, właściwie trzeba było transportować wszystko z wyjątkiem drewna. Większość prac wykonywano ręcznie przy pomocy najprymitywniej szych narzędzi - topora, piły, łopaty, kilofa i taczek. W początkowej fazie robót w 1891 r. zostało zaangażowanych około 9,6 tys. osób, a w najintensywniejszym okresie, w latach 1895 - 1896, pracowało przy budowie około 90 tys. chłopów, więźniów, zesłańców, żołnierzy.

Pomimo bardzo trudnych warunków pracy, prymitywnych narzędzi i technologii budowy w przeciągu niespełna 14 lat (od marca 1891 r. do września 1904 r.) powstał odcinek trasy kolejowej biegnącej od Czelabińska do portu Władywostok i Port Artur na wybrzeżu Pacyfiku. Średnia prędkość budowy linii wynosiła wówczas około 740 km rocznie. Dane z 1903 r. mówią, że przekopano 100 min m3 ziemi, przygotowano i położono ponad 12 mln podkładów kolejowych, ok. 1 mln ton szyn i złącz, wybudowano ok. 100 km mostów i tuneli.

Zakończenie prac, łącznie z trasą przez Chiny oraz odcinkiem wokół Bajkału, który sprawiał szczególne trudności ze względu na górzyste ukształtowanie terenu i wpadające do jeziora rzeki, nastąpiło w październiku 1904 r. Od tej pory regularnie kursujące pociągi pasażerskie mogły przemieszczać się od brzegów Oceanu Atlantyckiego do wybrzeży Pacyfiku. Połączenie kolejowe z Władywostokiem przebiegało wówczas przez Mandżurię. Koniec budowy trasy Kolei Transsyberyjskiej znajdującej się w całości na terytorium Rosji przypada na październik 1916 r., kiedy zakończono budowę części amurskiej i został otwarty most przez rzekę Amur w okolicy Chabarowska. Metalowe konstrukcje użyte przy budowie tego mostu były sprowadzane z Warszawy - transportowane koleją do Odessy, następnie przewożone drogą morską do Władywostoku, skąd znów pociągiem jechały do Chabarowska. Dodatkowo jesienią 1914 r. niemiecki krążownik zatopił na Oceanie Indyjskim belgijski statek wiozący stalowe elementy potrzebne do ukończenia mostu, co spowodowało wydłużenie o rok prac konstruktorskich. Niezależnie od wszystkich przeszkód powstała sieć torów kolejowych, połączonych w jedną całość.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 0 / 5 (0)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 0 / 5 (0)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 6437 od 30.10.2005

Komentarze

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2022 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone