lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Pekin  
Portret Mao na murze przy wejściu do Zakazanego MiastaPekin, Chinyfoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Do Indonezji bez wizy

Wiza do Indii wydawana już na lotnisku?

Poznaj Azję Centralną oglądając animowane filmy

Co wiesz o Azji Centralnej?

Bilet na indyjski pociąg tylko na 60 dni przed odjazdem?

Turkish Airlines poleci do Kathmandu!

Australia election: Anthony Albanese signals climate policy change

Australia election: Anthony Albanese leads Labor to Australian election victory

Afghanistan's female TV presenters cover their faces

Palm oil firms depriving tribes of millions of dollars

Afghanistan: Policing faces, bodies and beards on Kabul streets

Pampered pooches ride Japan's Shinkansen in style

Floods in Bangladesh and India affect millions

Sri Lanka defaults on debt for first time in its history

Navjot Singh Sidhu: India's cricketer-turned-politician jailed for road rage death

Canada to ban China's Huawei and ZTE from its 5G networks

Colonel in Iran Revolutionary Guard assassinated

Israeli police accused of violence towards shot Palestinian's family

Israeli coalition government in crisis as MP quits

Qatar World Cup: Amnesty calls on Fifa to set up £350m fund for migrant workers

Non-binary in Iraq: ‘People get killed’

Alaa Abdel Fattah: UK urged to help jailed British-Egyptian activist

US military probe finds no wrongdoing in deadly Syria air strike

Lebanon election: Hezbollah and allies lose parliamentary majority

Juan Carlos: Spain's ex-king to return after two-year exile

Lebanon poll results raise spectre of power struggle

Miasta Azji

 Jerozolima

warto zobaczyć: 9
transport z Jerozolima: 3
dobre rady: 12

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 5
dobre rady: 60

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pokhara

warto zobaczyć: 9
transport z Pokhara: 1
dobre rady: 9

wybierz
[opinieCount] => 0

 New Delhi

warto zobaczyć: 23
transport z New Delhi: 2
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Katmandu

warto zobaczyć: 14
transport z Katmandu: 3
dobre rady: 21

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Tajpej

warto zobaczyć: 22
transport z Tajpej: 11
dobre rady: 39

wybierz
[opinieCount] => 0

 Stambuł

warto zobaczyć: 38
transport z Stambuł: 2
dobre rady: 40

wybierz
[opinieCount] => 0

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu

Dołącz do nas!


 
 
  •  Mongolia
     kursy walut
     MNT
     PLN
     USD
     EUR
  •  Mongolia
     wiza i ambasada
    Mongolia
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizanie
    Do 30 dni pobytu bez konieczności ubiegania się o wizę
    Najmniejsza
    prowizja w Polsce!
    77 PLN ekonomicznie - 7-10 dni roboczych
    117 PLN ekspresowo - 3-5 dni robocze sprawdź szczegóły

Wielki szlak herbaciany

niedziela, 30 paź 2005
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża

Zwyczaj picia herbaty pojawił się w Chinach około 5000 lat temu, jednakże sekret przyrządzania tego specyfiku przez długie stulecia był pilnie strzeżony. Do Europy herbata dotarła dopiero w XVI - XVIII w. W Rosji po raz pierwszy poznano jej smak w XVII w. dzięki tomskiemu bojarowi Wasylowi Starkowowi, który przywiózł z Mongolii w charakterze środka leczniczego tzw. "chińskie ziele". W taki oto sposób w 1639 r. chińska herbata znalazła się w Tomsku, skąd z początkiem 1940 r. została wysłana do Moskwy i znalazła sympatyków na dworze cara Michała Romanowa. Ten nowy specyfik bardzo szybko zdobył wielką popularność w Rosji i o wiele wcześniej niż w innych krajach Europy, stał się powszechnym i codziennym napojem Rosjan. W związku z tym zaistniała potrzeba transportu herbaty z Chin do Rosji. Przewożono ją karawanami traktem handlowym, który odegrał wielką rolę w ekonomicznym zbliżeniu tych dwóch państw i wszedł do historii jako wielki szlak herbaciany.

W handlu oraz dostawach herbaty brała udział większość mieszkańców Rosji, co miało znaczny wpływ na ich sposób życia, rozwój kultury oraz socjalno-ekonomiczne położenie zwłaszcza tych ludzi, którzy żyli na Syberii. To właśnie rozwój wymiany towarowej z Chinami spowodował, że na początku XVIII w. zaczął funkcjonować trakt moskiewsko-syberyjski. Fragment szlaku herbacianego połączył Irkuck z Moskwą, związał krainy leżące za Uralem z centralną częścią kraju. Dzięki temu na Syberię mogły docierać towary przemysłowe oraz poczta, a w odwrotnym kierunku przewożono futra, herbatę, a także złoto i srebro. Transport herbaty rozpoczynał się w Chinach w mieście Kałgan, gdzie formowały się karawany. Tam z całego obszaru Chin zwożono worki napełnione herbacianymi liśćmi, by stąd posyłać je dalej przez Mongolię do granicy z Rosją W 1727 r. Rosja i Chiny podpisały umowę o warunkach wzajemnej wymiany handlowej i na jej podstawie na brzegu rzeki Kiachty, w miejscu, gdzie przebiegała najkrótsza droga do Pekinu, powstała osada kupiecka.

Jej położenie geograficzne - bezpośrednie sąsiedztwo z Mongolią (Kiachta znajduje się w odległości 235 km na południe od Ułan Ude, 35 km na wschód od granicznej stacji kolejowej Nauszki) spowodowało dynamiczny rozwój osady, która szybko stała się niezależną kupiecką słobodą. Przez półtora wieku była najbardziej znaczącym punktem wymiany handlowej pomiędzy Rosją i Chinami. Towarami najczęściej wysyłanymi do Chin były wówczas między innymi futra, sukno, skóry oraz arkusze żelaza, a najchętniej sprowadzanymi do Rosji - przede wszystkim jedwab, aksamit, cukier oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Pod koniec wieku XVIII udział Kiachty w ogólnym obrocie w handlu zagranicznym Rosji wynosił 8,3%, co w dużej mierze było zasługą herbaty.

W latach 40. XIX w. przez Kiachtę wwieziono do Rosji około 243 tys. pudów (około 4 tys. ton) tego liściastego przysmaku. Nowa droga do Chin przez Kanał Sueski otwarta w 1869 r. oraz budowa Kolei Transmandżurskiej w 1903 r. spowodowały, że Kiachta utraciła swoją pozycję głównego punktu handlowego z Chinami, a stała się centrum wymiany towarowej z Mongolią.

Z Kiachty herbata wędrowała dalej przez terytorium współczesnej Buriacji do kolejnego ważnego ośrodka na tym szlaku - Wierchnieudinska (dzisiejszego Ułan Ude), a następnie przez Bajkał docierała do Irkucka, w którym łączyły się szlaki transportowe towarów z Europy i Azji. Kolejnym punktem, do którego dochodziły karawany z herbatą był Tomsk. Stąd można było kontynuować przewóz drogą wodną po rzece Tom, Ob oraz Irtysz aż do Tiumenia. Dalej na zachód towary były spławiane rzeką Karną i Wołgą. Łączna długość szlaku herbacianego wynosiła 9-10 tys. km. Transport karawany z herbatą trwał średnio rok. Biorąc pod uwagę wielkość obrotów towarowych na tym trakcie, zajmował on drugie miejsce po szłaku jedwabnym.

Współcześnie w Rosji wiele syberyjskich biur podróży działających na terenie Tomska, Irkucka i Ułan Ude opracowuje plany wycieczek szlakiem herbacianym. Powstał także międzynarodowy projekt "Szlak herbaciany", mający na celu stworzenie turystycznej infrastruktury o wysokim standardzie w regionach, przez które niegdyś przechodziły karawany z herbacianymi liśćmi. W realizacji tego wielkiego przedsięwzięcia ma wziąć udział przede wszystkim Rosja oraz Mongolia. Idea rozwoju turystyki na tym obszarze znalazła poparcie władz regionalnych. Trasa, zgodnie z historycznie wytyczonym szlakiem, przebiegać powinna przez Chiny, Mongolię, Buriację (od Kiachty do Ułan Ude) i dalej na zachód przez Irkuck, Omsk, Tomsk i Krasnojarsk. Na ten temat prowadzone są liczne rozmowy i organizowane konferencje. Świadczy to o atrakcyjności wciąż niegasnącej popularności tego traktu zarówno wśród turystów rosyjskich, jak i zagranicznych.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 0 / 5 (0)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 0 / 5 (0)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 7041 od 30.10.2005

Komentarze

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2022 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone