lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Ułan Bator  
Jurty na stepieOkolice wąwozu Yolyn Am, Mongoliafoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Do Indonezji bez wizy

Wiza do Indii wydawana już na lotnisku?

Poznaj Azję Centralną oglądając animowane filmy

Co wiesz o Azji Centralnej?

Bilet na indyjski pociąg tylko na 60 dni przed odjazdem?

Turkish Airlines poleci do Kathmandu!

Afghanistan earthquake: Survivors count horrific cost

USS Samuel B Roberts: World's deepest shipwreck discovered

Chess: A different Russia-Ukraine battle in India

Where Indian army job dreams are made and broken

Tangshan and Xuzhou: Fury and questions over China's treatment of women

Japanese man loses USB stick with entire city's personal details

Aukus: Australia's new PM vows 'reset' with France after submarine row

Maharashtra: What is India's 'luxury resort politics'?

Aung San Suu Kyi: Myanmar ex-leader sent to solitary confinement

Two killed as Nio electric car falls from third floor office in Shanghai

Kidnap alert heightens Iran-Israel shadow war fears

Shireen Abu Aqla: UN says an Israeli shot killed Al Jazeera journalist

Saudis free youngest prisoner who faced execution

Saudi crown prince visits Turkey for first time since Khashoggi murder

Alaa Abdel Fattah detention: Truss to seek release of British-Egyptian activist

Strava app flaw revealed runs of Israeli officials at secret bases

Israel heading to polls as coalition moves to dissolve parliament

Three Palestinian militants killed amid West Bank clashes with Israeli troops

US-led coalition capture senior IS leader in north Syria raid

World Cup 2022: When is it taking place and why is Qatar hosting?

Miasta Azji

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 New Delhi

warto zobaczyć: 23
transport z New Delhi: 2
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Stambuł

warto zobaczyć: 38
transport z Stambuł: 2
dobre rady: 40

wybierz
[opinieCount] => 0

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Tajpej

warto zobaczyć: 22
transport z Tajpej: 11
dobre rady: 39

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Jerozolima

warto zobaczyć: 9
transport z Jerozolima: 3
dobre rady: 12

wybierz
[opinieCount] => 0

 Katmandu

warto zobaczyć: 14
transport z Katmandu: 3
dobre rady: 21

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pokhara

warto zobaczyć: 9
transport z Pokhara: 1
dobre rady: 9

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 5
dobre rady: 60

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu

Dołącz do nas!


 
 
  •  Mongolia
     kursy walut
     MNT
     PLN
     USD
     EUR
  •  Mongolia
     wiza i ambasada
    Mongolia
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizanie
    Do 30 dni pobytu bez konieczności ubiegania się o wizę
    Najmniejsza
    prowizja w Polsce!
    77 PLN ekonomicznie - 7-10 dni roboczych
    117 PLN ekspresowo - 3-5 dni robocze sprawdź szczegóły

Odcinki Kolei Transsyberyjskiej

niedziela, 30 paź 2005
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża

Najwcześniej budowane odcinki Kolei Transsyberyjskiej to Linia Południowo - Usuryjska i Zachodnio- syberyjska.

  • Linia Ussuryjska

Rozciąga się ona na przestrzeni 772 km od Władywostoku do Chabarowska. Budowę tego odcinka Wielkiej Syberyjskiej Drogi rozpoczęto w kwietniu 1891 r., a zakończono w 1894 r. Jednakże pociągi na tej trasie zaczęły kursować dopiero w końcu 1897 r. Na cześć inżyniera Wiaziemskiego, który nadzorował prace budowlane tej części Transsibu, została nazwana jedna ze stacji tej trasy - Wiaziemskaja.

  • Linia Zachodniosyberyjska

Nazwa ta obejmuje odcinek od Czelabińska do Nowosybirska (dawnego Nowonikołajewska). Budowę linii rozpoczęto również w 1891 r., a w 1896 r zostało oddanych do użytku 1422 km torów. Prace na tym odcinku, a także konstrukcję mostu na rzece Ob nadzorował inżynier i pisarz Garin Michajłowski.

  • Linia Środkowosyberyjska

Łącząca rzekę Ob i Irkuck linia ma długość 1839 km. Jej budowa pod kierownictwem inżyniera Mieżeninowa została zakończona w 1899 r.

  • Linia Krugobajkalska

Jej trasa liczy 260 km - począwszy od stacji Bajkał, wzdłuż brzegów jeziora, przez miejscowości Kułtuk, Sludianka, Tanchoj, aż do stacji Mysowa (Babuszkin), w której łączy się z biegnącą na wschód, zbudowaną nieco wcześniej Linią Zabajkalską.

Po raz pierwszy pociąg dotarł do Bajkału w grudniu 1898 r. po zakończeniu budowy odcinka od Irkucka do stacji Bajkał. Budowę wschodniej części Linii Krugobajkalskiej od Mysowej do stacji Tanchoj rozpoczęto pod koniec 1899 r. Na wiosnę 1902 r. rozpoczęto prace nad najtrudniejszym fragmentem trasy biegnącym wzdłuż brzegu jeziora - od stacji Bajkał do Sludianki. Od 1900 r. aż do momentu ukończenia prac nad tym odcinkiem pociągi nieprzerwanie kursowały na całej trasie Transsibu do samego Władywostoku. Umożliwiała to przeprawa promowa przez jezioro od stacji Bajkał do Mysowej. Do przeprawy wagonów kolejowych służyły promy - lodołamacze Bajkał (do przeprawy pociągów) i Angara (do przewozu pasażerów).

Lodołamacz Bajkał obsługiwało 200 osób. Miał on około 100 m długości i 18 m szerokości i jednorazowo mieściło się na nim 27 wagonów i parowóz. Odcinek 72 km prom, mogący łamać lód o grubości 1 m, przebywał w przeciągu 4,5 godz. Podczas pięcioletniego okresu istnienia przeprawy promowej lodołamacz tylko raz w 1901 r. nie poradził sobie ze skuwającym jezioro lodem. Wówczas na powierzchni zamarzniętego Bajkału zostały ułożone czasowe tory kolejowe, po których przy pomocy koni przetaczano parowozy i wagony. W ten sposób można było dziennie przeprawić do 220 wagonów.

Pociągi zaczęły jeździć na całej trasie tej linii wpaździerniku 1904 r., a rok później została ona włączona do stałej eksploatacji jako część administracyjna Lini Zabajkalskiej. Linia Krugobajkalska stanowi unikalne muzeum techniki, w którym można obserwować liczne rozwiązania konstrukcyjne, jakie zastosowano, by przeprowadzić tory kolejowe przez skalisty brzeg Bajkału. Powstało tu 39 tuneli, które wraz z dobudowanymi skalnymi galeriami mają łączną długość 9138 metrów, 248 mostów i wiaduktów. Decyzją Rady Deputatów Narodowych Okręgu Irkuckiego z grudnia 1982 r. utworzono na odcinku Linii Krugobajkalskiej od stacji Bajkał do stacji Kułtuk muzeum architektoniczno - krajobrazowe. Za zabytki architektury uważa się 172 obiekty znajdujące się na tym obszarze.

  • Linia Zabajkalska

Biegnie na trasie od Mysowej do Srietieńska. Jej budowa została zakończona na wiosnę 1901 r. Wówczas do połączenia europejskiej części Rosji z wybrzeżem Pacyfiku brakowało jeszcze około 2 tys. kilometrów torów kolejowych między Srietieńskiem a Chabarowskiem (później na tym odcinku powstała Linia Amurska).

  • Linia Transmandżurska

W związku z ciężkimi warunkami klimatycznymi i geologicznymi zrezygnowano w pierwszych latach XX w. z budowy linii kolejowej na odcinku amurskim. Rosja otrzymała pozwolenie od Chin na przeprowadzenie nitki przez Mandżurię łączącej Trasę Zabajkalska z Władywostokiem. W ten oto sposób powstała linia, zwana także Linią Wschodniochińską, biegnąca przez Zabajkalsk, Harbin, graniczną stację Grodekowo do Ussurijska i Władywostoku. Linia zaczęła funkcjonować w 1903 r. i tym samym Władywostok został połączony torami kolejowymi z centralną częścią Rosji, a imperium zapewniło sobie kontakt z Dalekim Wschodem.

  • Linia Południowo-Mandzurska

Przechodziła przez terytorium Chin od Harbina przez Changchun aż do portu Dalnij i wojenno - morskiej twierdzy Port Artur. Należała ona do Rosji do 1905 r. Część tej trasy - aż do miejscowości Szenian - można przebyć obecnie jadąc pociągiem z Moskwy do Pekinu przez Chiny (inny możliwy wariant - krótszy o dwie godziny - to trasa z Moskwy do Pekinu przez Mongolię).

  • Linia Amurska

Przegrana wojna z Japonią w 1905r. dała do zrozumienia, że droga kolejowa przebiegająca przez terytorium obcego państwa nie może zabezpieczyć interesów kraju i spełnić jego celów strategicznych. Rosja postanowiła więc stworzyć nieprzerwane połączenie kolejowe z Władywostokiem biegnące wyłącznie w granicach imperium. Dlatego też w maju 1908 r. Państwowa Rada podjęła decyzję o budowie Linii Amurskiej. W1907 r. rozpoczęto budowę odcinka o długości ponad 2 tys. km pomiędzy stacjami Kuenga i Chabarowsk, którą zakończono dopiero w 1916 r.

Inne linie kolejowe

  • Linia Transmongolska

Linia ta zaczęła powstawać po mongolskiej rewolucji w 1924 r., a jej budowę kontynuowano w latach 50. Wtedy to na obszarze od Ułan Bator do granicy chińskiej położono 713 km torów kolejowych. Warunki budowy były wyjątkowo trudne, zważywszy, że ponad 600 km trasy przechodziło przez Grzbiet Chentejski oraz pustynię Gobi, czyli tereny pozbawione osad, lasów i jezior. Trasa odgałęzienia transmongolskiego biegnie od Ułan Ude, przecina granicę z Mongolią w Nauszkach i przez Suche Bator, Ułan Bator, Sajnszand i Dzamin Ude dociera do Pekinu. Powstanie tej linii kolejowej ożywiło życie kulturalne i ekonomiczne Mongolii - pociąg pokonywał w ciągu doby taką przestrzeń, jaką karawany wielbłądów mogły przebyć w przeciągu dwóch tygodni.

  • Bajkalsko-Amurska Magistrala (BAM)

Znajduje się we wschodniej Syberii i na Dalekim Wschodzie. Stanowi drugi po Kolei Transsyberyjskiej szlak komunikacyjny łączący Rosję z Oceanem Spokojnym. Rozciąga się na przestrzeni 4300 km od Tajszetu, omijając Bajkał od strony północnej i docierając do Sowieckiej Gawani - portu nad Morzem Japońskim. Dwa najwcześniejsze odcinki BAM-u - Ijszet - Ust' - Kut nad Leną oraz Komsomolsk nad Amurem - Sowiecka Gawań zostały zbudowane na przełomie lat 40. i 50. Trasa o długości 3105 km łącząca miejscowość Ust' - Kut z Komsomolskiem nad Amurem powstawała od roku 1974.

 Dopiero w 1984 r. wszystkie części zostały połączone w jedną całość. Budowa tej linii kolejowej stanowiła wielkie wyzwanie i spotykała się z licznymi problemami. Na jej trasie trzeba było przebić się przez 7 pasm górskich, kilka tysięcy strumieni i rzek, zbudować 2237 mostów i ok. 30 km tuneli. W związku z tak wieloma technicznymi trudnościami linia kolejowa zaczęła w pełni funkcjonować dopiero w 1989 r. Bajkalsko - Amurska Magistrala posiada 3 połączenia z Koleją Transsyberyjską i spełnia ważną rolę przy transporcie takich surowców, jak węgiel kamienny, rudy żelaza i miedzi, drewno. Duże znaczenie ma także jako linia przewozowa przy transporcie japońskich towarów na zachodnioeuropejskie rynki.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 5 / 5 (1)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 0 / 5 (0)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 12550 od 30.10.2005

Komentarze

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2022 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone