lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Moskwa  
Sobór Chrystusa ZbawicielaMoskwa, Rosjafoto: Krzysztof Stępieńźródło: transazja.pl
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Do Indonezji bez wizy

Wiza do Indii wydawana już na lotnisku?

Poznaj Azję Centralną oglądając animowane filmy

Co wiesz o Azji Centralnej?

Bilet na indyjski pociąg tylko na 60 dni przed odjazdem?

Turkish Airlines poleci do Kathmandu!

World’s biggest election kicks off as India votes

Why a deluge of Chinese-made drugs is hard to curb

Can TikTok's owner afford to lose its killer app?

Chinese cities sinking under their own weight

Stabbed Australian bishop forgives alleged attacker

The West says China makes too much. Its workers disagree

Biden calls for tripling tariffs on Chinese metals

Inside Thailand's Casablanca: A town of exiles, revolutionaries and fear

Watch: Volcano in Indonesia spews lava and smoke

Sydney stabbings: Bondi Junction mall to reopen on Friday

Israeli missile has struck Iran, US officials say

Israeli missile hits Iran, US officials say

US again warns Israel against Rafah offensive

Flurry of attacks heightens Israel-Hezbollah fears

Iran morality police arrest dead protester's sister, family says

US and UK extend sanctions against Iran

EU to tighten Iran sanctions after Israel attack

Dubai airport delays persist after UAE storm

'I’m in pieces' - Israeli hostage's agony over husband held by Hamas

Qatar reassesses mediator role in Gaza truce talks

Miasta Azji

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Lanzhou

warto zobaczyć: 4
transport z Lanzhou: 3
dobre rady: 8

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 5
dobre rady: 60

wybierz
[opinieCount] => 0

 Labrang

warto zobaczyć: 5
transport z Labrang: 2
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

 Qufu

warto zobaczyć: 7
transport z Qufu: 1
dobre rady: 11

wybierz
[opinieCount] => 0

 Luoyang

warto zobaczyć: 4
transport z Luoyang: 5
dobre rady: 13

wybierz
[opinieCount] => 0

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 Kaifeng

warto zobaczyć: 6
transport z Kaifeng: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

 Shaolinsi

warto zobaczyć: 5
transport z Shaolinsi: 1
dobre rady: 10

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu

Dołącz do nas!


 
 
  •  Rosja
     kursy walut
     RUB
     PLN
     USD
     EUR
  •  Rosja
     wiza i ambasada
    Rosja
    ambasada w Polscetak
    wymagana wizatak
    wiza turystyczna do 30 dni - 35 euro, czas oczekiwania: 4 do 10 dni
    Najmniejsza
    prowizja w Polsce!
    77 PLN normalnie - 7 dni roboczych
    117 PLN ekspresowo - 3 dni robocze sprawdź szczegóły

Metro w Moskwie - historia, informacje praktyczne, schemat sieci

czwartek, 20 paź 2005
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
  • dotyczy:  

Metro w Moskwie to najwygodniejszy, najbardziej niezawodny i najszybszy środek transportu. Stacje są otwierane o 6.00, a o 1.00 wyruszają na trasę z końcowych stacji ostatnie pociągi. Przejścia pomiędzy stacjami zamykane są również o 1.00, zatem nie można się już przesiadać. Wejście do metra zaznaczone jest niewielką czerwoną literką M na białym tle, pod którą znajduje się mały napis z nazwą stacji. Drzwi wejściowe są oznaczone białym napisem wchód na granatowym tle, w odróżnieniu od drzwi wyjściowych z napisem na tle czerwonym wchoda niet.

Bilety wstępu do metra

Mają postać kart magnetycznych na jeden, dwa, pięć, dziesięć, dwadzieścia przejazdów i można je kupić w okienku znajdującym się przy wejściu na każdą stację metra. Koszt dziesięcioprzejazdowej karty wynosi nieco ponad 1 USD, pojedynczy przejazd - 0,2 USD. Bilet jednorazowy uprawnia do nieograniczonej liczby przesiadek i zachowuje ważność do momentu wyjścia z metra. Kartę należy włożyć w specjalny otwór po prawej stronie metalowych bramek, który ją wchłonie, poczekać, aż zapali się zielone światełko, następnie wyciągnąć kartę i wówczas przejść. Z tyłu na karcie pojawi się nadruk z datą i godziną. Jeśli pozostawimy naszą kartę i będziemy chcieli przejść bez niej, rozlegnie się piskliwy głośny sygnał i, co gorsza, metalowe łapy dość mocno uderzą nas na wysokości kolan. Takie brutalne traktowanie nie pozostawia przyjaznych wrażeń, dlatego trzeba najpierw upewnić się, że światełko się pali, potem wyciągnąć swoją kartę i dopiero wtedy przechodzić.

Organizacja ruchu w metrze

Pociągi w godzinach szczytu (od 7.00 do 9.00 i od 16.00 do 19.00) kursują z częstotliwością co 30 - 90 sekund, tak że niejednokrotnie w momencie znikania w tunelu ostatniego wagonu, pojawiają się już światła wjeżdżającego na stację następnego pociągu. Mimo to wagony są przeładowane i ciężko odnaleźć się w tłumie, który porywa człowieka i zabiera ze sobą jak fala. Obowiązuje zasada, że należy w przejściach poruszać się ruchem prawostronnym i na schodach ruchomych również stać po stronie prawej. W wagonach często można usłyszeć pytanie: Wy senczas wychoditie? albo Wychoditie senczas? - co znaczy: Czy Pan/Pani teraz wysiada? Jeżeli nie wysiadamy, powinniśmy się usunąć i przepuścić osoby, które wcześniej chcą dostać się do drzwi.

Informacja w metrze

Wszystkie napisy na peronach są w cyrylicy. Po obu stronach peronu znajduje się zawieszona u góry informacja o kolejnych stacjach, do których jedzie dany pociąg. Na każdym peronie, na ścianie za torami widnieje nazwa stacji, a na białej tablicy odpowiednim kolorem narysowana jest strzałka z zaznaczonymi na niej stacjami danej linii oraz możliwościami przesiadek.

O stacjach przesiadkowych mówią tablice zawieszone w centralnej części peronu, czasem obok ich nazw jest zaznaczony kolor linii, na której się znajdują. Przejścia są oznaczone napisem pierechod, strzałkami i rysunkami schodów oraz idącego człowieka. Aby przesiąść się z jednej stacji na inną, często trzeba pokonać setki metrów podziemnego labiryntu, rozciągającego się na kilku poziomach. O wyjściu do miasta informuje tablica z napisem wychod w gorod. Trzeba bardzo uważać, by zamiast na stację przesiadkową nie trafić do wyjścia z metra, ponieważ w ten sposób traci się bilet.

W każdym wagonie metra znajduje się duży schemat wszystkich linii (nazwy stacji w języku rosyjskim). Oprócz tego przez głośniki w wagonach ogłasza się nazwę aktualnego oraz najbliższego przystanku. Niektóre stacje mają takie same nazwy, choć należą do różnych linii. Na przykład stacja Kijewskaja jest potrójna, tzn. Kijewskaja linii niebieskiej, granatowej i brązowej, stacja Park Kultury - linii czerwonej i brązowej, stacja Taganskaja - linii fioletowej i brązowej itd. Ważne, żeby o tym pamiętać, gdy umawiamy się na stacji metra lub przesiadamy.

Historia metra w Moskwie

Moskiewskie metro to nie tylko najszybszy i najsprawniejszy środek transportu w mieście, ale także swoisty organizm, tętniący własnym podziemnym życiem i mający własną, ponad 70-letnią historię. Stanowi jedyny w swoim rodzaju pomnik Związku Radzieckiego. Projekt budowy metra powstał jeszcze przed rewolucją - w 1902 r. - i zakładał, że główna trasa będzie przebiegać przez Plac Czerwony, gdzie miał powstać główny dworzec pasażerski. Jednak ze względu na zagrożenie zabytków projekt ten został odrzucony. Temat budowy metra został znów podjęty przez Radę Miasta w 1912 r., ale w związku z wybuchem wojny i rewolucji oddalono na długi czas moment rozpoczęcia prac.

Ostateczna decyzja zapadła w 1931 r. Zgodnie z założeniem metro miało być nie tylko środkiem transportu, ale przede wszystkim prestiżową budowlą socjalizmu i wizytówką Moskwy. Nadzorujący budowę Łazar Kaganowicz podczas uroczystego otwarcia moskiewskiego metra w 1935 r. powiedział: "Sukces metra - to sukces socjalizmu... Tam przez każdy fragment marmuru, przez każdy kawałek metalu czy betonu prześwieca nowa człowiecza dusza, nasza socjalistyczna praca, nasza krew, nasza miłość, nasza walka o nowego człowieka, o nowe socjalistyczne społeczeństwo".

I rzeczywiście, metro stało się podziemnym królestwem socjalizmu, przy budowie którego nie szczędzono ludzkich sił ani środków. Kamienne bloki dostarczano do Moskwy z Uralu, Turkmenii, Birobidżanu, Kaukazu, Dalekiego Wschodu. Zgromadzono tu całą paletę różnobarwnych marmurów: od szaro-błękitnego, poprzez szaro-czarny z białą żyłką, gruziński czerwony, bladożółty, bladoróżowy, różowy z fioletową żyłką, krymski żółto-różowy, aż do mlecznobiałego onyksu. Stacje miały zachwycić i poruszyć wyobraźnię swoją architekturą, rzeźbą, mozaikami, żyrandolami i złoceniami. W końcu cały naród pracował dla uzyskania takiego efektu.

Metro moskiewskie w liczbach

Metro moskiewskie jest jednym z największych na świecie.

  • ponad 260 km tuneli
  • głębokość do 30 m pod ziemią
  • 11 linii
  • ponad 160 stacji
  • 17 stacji w budowie
  • średnia odległość między stacjami -1800 m
  • ponad 3150 składów pociągów
  • średnia prędkość pociągów – 40 km/h
  • ilość przewożonych dziennie osób - średnio 9 mln (pierwsze miejsce na świecie)

Nietrudno uwierzyć w liczbę 9 mln przewijających się dziennie przez moskiewskie metro osób, kiedy znajdziemy się pod ziemią w godzinach szczytu. Na stacjach wagony wypluwają wówczas z siebie setki pasażerów, by w szybkim tempie wchłonąć równie ogromną masę ludzi. Ludzie przemieszczają się tak szybko, że trzeba bardzo uważać, by nie utonąć w ich strumieniu.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 4 / 5 (6)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 3 / 5 (6)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 29362 od 20.10.2005

Komentarze

Liczba komentarzy: 5
MichaelEnala

where buy generic clomid prices how can i get generic clomid for sale - can you get clomid for sale

Danielkidly

http://amoxil.icu/# amoxicillin online purchase

Antoniojossy

https://ciprofloxacin.life/# purchase cipro

Andrewmix

http://clomid.site/# can i get cheap clomid now

Rpwihp

do you need a prescription antihistamine nasal spray canada antihistamine nasal spray canada

Dodaj swój komentarz - bo każdy ma przecież coś do powiedzenia...

Nie jesteś zalogowany. Aby uprościć dodawanie komentarzy oraz aby zdobywać punkty - zaloguj się

Imię i nazwisko *
E-mail *
Treść komentarza *



Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2024 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone