lub
w jakim celu? zapamiętaj mnie
 
Warszawa
Male  
Przystań MeemuAtol Meemu, Malediwyźródło: Stock.XCHNG
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
Booking.com

Najnowsze artykuły

Flames of... Baku

Top of the top - Iran!

Oman - to zdecydowanie więcej niż jedyne państwo na literę "O".

Nepal - My first time

e-Tourist Visa do Indii - wyjaśniamy szczegóły

Stambuł z zupełnie innej perspektywy

Cud w indyjskiej Agrze na miarę drugiego Taj Mahal

Do Mongolii bez wizy

Muktinath (Jomsom) Trekking - profil wysokości i statystyka

Bezpłatne wycieczki po Dosze dla pasażerów Qatar Airways

Miasta Azji

 Katmandu

warto zobaczyć: 14
transport z Katmandu: 3
dobre rady: 21

wybierz
[opinieCount] => 0

 New Delhi

warto zobaczyć: 23
transport z New Delhi: 2
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

 Stambuł

warto zobaczyć: 38
transport z Stambuł: 2
dobre rady: 40

wybierz
[opinieCount] => 0

 Jerozolima

warto zobaczyć: 9
transport z Jerozolima: 3
dobre rady: 12

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pekin

warto zobaczyć: 27
transport z Pekin: 5
dobre rady: 60

wybierz
[opinieCount] => 0

 Hua Shan

warto zobaczyć: 8
transport z Hua Shan: 3
dobre rady: 18

wybierz
[opinieCount] => 0

 Xi'an

warto zobaczyć: 10
transport z Xi'an: 2
dobre rady: 19

wybierz
[opinieCount] => 0

 Tajpej

warto zobaczyć: 22
transport z Tajpej: 11
dobre rady: 39

wybierz
[opinieCount] => 0

 Pokhara

warto zobaczyć: 9
transport z Pokhara: 1
dobre rady: 9

wybierz
[opinieCount] => 0

 Szanghaj

warto zobaczyć: 18
transport z Szanghaj: 1
dobre rady: 37

wybierz
[opinieCount] => 0

Powiadomienia

Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu
 

Konfucjanizm - informacje ogólne

poniedziałek, 1 lis 2004
  • źródło: Przewodnik turystyczny "Szlak Transsyberyjski", Wydanie I, Kraków 2002
  • copyright: © Wydawnictwo Bezdroża
  •  
Mogiła Konfucjusza, Qufu, Chiny fot. Krzysztof Stępień, © transazja

Konfucjusz urodził się w 551 r. p.n.e. w miejscowości Qufu w księstwie Lu (dzisiejsza prowincja Sandong), w zubożałej arystokratycznej rodzinie. Okres jego życia był czasem zmierzchu dynastii Zohu. Państwo podzielone pomiędzy wielkich możnowładców było areną walk o wpływy. Atmosfera żądzy władzy, upadku obyczajów i okrucieństw wywołanych bratobójczymi wojnami wpłynęły na dalsze przekonania Konfucjusza. Jako urzędnik na dworze księcia Zhao podjął on walkę o odnowienie prestiżu władzy i państwa.

Ruch filozoficzno-społeczny, nazwany od imienia mistrza konfucjanizmem, nie był od początku religią, lecz uległ takiemu przekształceniu w wyniku historycznego rozwoju i decyzji politycznych. Cesarzowi, który usankcjonował konfucjanizm jako religię, chodziło o taki system podniesiony do rangi religii, który kształtuje dobrego obywatela, rzetelnego urzędnika i prawego władcę.

Nauka Konfucjusza dotyczyła przede wszystkim etyki rodzinnej i indywidualnej. Człowiek jest istotą społeczną i nie można go w pełni zrozumieć poza kontekstem społecznym. Rodzina stanowi podstawową komórkę życia społecznego i zarazem jest wzorem hierarchicznych stosunków między ludźmi. Konfucjusz określił porządek, jaki powinien panować w rodzinie i wyznaczył hierarchię, na mocy której syn jest zależny od ojca, żona od męża, młodsze rodzeństwo od starszego. Naród miał być jak rodzina. Relacją analogiczną do relacji ojciec - syn jest relacja władcy do podwładnego. Relacje między rodzeństwem to obraz stosunków pomiędzy podwładnymi. Wszystkie relacje charakteryzowało to, że nie było w nich równości między ludźmi. Doskonałość polega na tym, że każdy człowiek ma swoje określone miejsce. Relacje równoważne (np. przyjaźni) były niebezpieczne dla władzy, niosły za sobą możliwość opozycji lub zdrady.

Celem nauki Konfucjusza stała się budowa ładu społecznego, a środkiem do tego miała być edukacja i wychowanie. Metody te bazowały na niewyczerpanej zdolności człowieka do poszukiwania prawdy, wiedzy i uczenia się na przykładzie innych ludzi. Cel, czyli ład, daje szczęście osobiste i społeczne.

Cnota była rozumiana jako "miłość synowska" - fundament więzi rodzinnych - w której zawiera się obowiązek miłości, szczerości i powinności.
 

Podstawowe terminy konfucjanizmu:

Li - to rytuał religijny, ale też etykieta, czyli zbiór zasad zachowania w określonych sytuacjach. Zachowania są ściśle wyznaczone, a przestrzeganie ich jest warunkiem osiągnięcia harmonii i doskonałości.

Tao - to droga postępowania. Stanowi wyznacznik dla władców, których zadaniem powinna być troska o dobro obywatela (swoiście pojęta służba).

Qun-tzy - to ideał człowieka, ideał, do którego każdy powinien dążyć. Człowiek taki powinien wyróżniać się humanitarnością (rozumianą jako mieszanka konformizmu i wyważenia) i sprawiedliwością (sprowadzającą się do wierności i oddania władcy).

Konfucjusz nie był ani założycielem religii, ani też nauczycielem religijnym. W swoich wypowiedziach unikał tematów teologicznych, koncentrował się na sprawach etyki społecznej. Zakładał co prawda istnienie bóstw, ale nie wierzył w ich wpływ na życie ludzkie. Jedynymi elementami dawnych wierzeń chińskich jakie zachował, były kult Nieba i przodków. Konfucjanizm nadał jednak Niebu inne znaczenie stało się ono najwyższym prawodawcą, źródłem wszelkich norm zasad, a także czynnikiem determinującym pozycję społeczną ludzi. Również wszelka władza pochodziła z woli Nieba. Był to wybieg przeciwko bezkarności zwierzchników, bo skoro Niebo rozdawało władzę, to w przypadku złego jej sprawowania, mogło ją odebrać. Kult przodków - drugi religijny element akceptowany przez Konfucjusza - to metafizyczne odbicie i zarazem wzór cnoty synowskiej miłości, szacunku dla starszych i podległości.

Konfucjańskie świątynie to wspaniałe budowle wznoszone głównie w dużych ośrodkach miejskich. Z czasem pojawiły się świątynie ku czci samego Konfucjusza. Istniały też prywatne domowe kapliczki, w których ojciec rodu oddawał cześć rodzinnym duchom zmarłych. W rytuałach i obrzędach zawsze ważną rolę odgrywała muzyka. Podczas ważniejszych świąt sprowadzano całe grupy muzyków i tancerzy, a ich liczba zależała od rangi święta.

W epoce Han konfucjanizm stał się oficjalną ideologią państwową. Nie był to czysty konfucjanizm w swej pierwotnej postaci. Oficjalna religia państwowa to synkretyzm kilku kierunków myślowych, niemniej jednak stanowiła ona trwały fundament jedności Chin począwszy od cesarza Wu (II w. p.n.e.) do początku XX wieku. Przez wieki konfucjanizm kształtował kulturę chińską, styl życia i sposób myślenia mieszkańców Państwa Środka. Po upadku cesarstwa nowe władze komunistycznych Chin próbowały znaleźć wspólny mianownik dla konfucjanizmu i idei leninowsko-marksistowskiej, by potem w latach 70. XX w. odciąć się od historii. Współcześnie w Chinach poszukuje się utraconego dziedzictwa przeszłości.

Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!






  • Opublikuj na:
Informuj mnie o nowych, ciekawych artykułach zapisz mnie!
Przeczytałeś tekst? Oceń go dla innych!
 0 / 5 (0)użyteczność tego tekstu, czyli czy był pomocny
 0 / 5 (0)styl napisania, czyli czy fajnie się czytało
Łączna liczba odsłon: 22520 od 1.11.2004

Komentarze

Newsletter Informujcie mnie o nowych, ciekawych
materiałach publikowanych w portalu



transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.

© 2004 - 2024 transAzja.pl, wszelkie prawa zastrzeżone