Koncepcja Boga w Islamie
- opracowanie: Światowe Zgromadzenie Młodzieży Muzułmańskiej, Ar - Rijad 1987
- źródło: "Concept of God In Islam"
"Wiadomo, że w każdym języku występuje jeden lub więcej terminów używanych dla określenia Boga czy też niekiedy pomniejszych bóstw. Inaczej jest z wyrazem Allah. Allah jest arabskim imieniem własnym jedynego, prawdziwego Boga. Jemu też ono wyłącznie przysługuje. Termin Allah nie występuje w liczbie mnogiej (tak jak i po polsku Bóg) ani w innych rodzajach gramatycznych. Jest to termin wyjątkowy w porównaniu ze słowem bóg mogącym przyjmować liczbę mnogą - bogowie, albo rodzaj żeński - bogini. Warto zauważyć, że Allah jest imieniem własnym Boga w języku aramejskim, który był pokrewnym arabskiemu i był językiem Chrystusa.
Idea Jedynego, prawdziwego Boga jest odbiciem jedynej w swoim rodzaju koncepcji, którą Islam łączy z Bogiem. Dla muzułmanina Allach jest wszechmocny, jest Stworzycielem i Panem świata; jest do nikogo niepodobny i niczego nie można z Nim porównać. Prorok Mahomet został zapytany przez swoich współczesnych o Allaha; odpowiedź nadeszła bezpośrednio od samego Boga w formie krótkiego rozdziału Koranu wyrażającego istotę Boskiej jedności oraz credo monoteizmu. Jest to Sura 112, w której czytamy:
W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
Mów: "On jest Bogiem Jedynym, Bogiem Wiekuistym! Nie zrodził nikogo ani też nie został zrodzony, a nikt nie jest Jemu równy!".
Niektórzy niemuzułmanie twierdzą, że Bóg w Islamie jest Bogiem surowym i okrutnym, żądającym bezwarunkowego posłuszeństwa. Nic nie może być dalsze od prawdy, niż to stwierdzenie. Wystarczy wiedzieć, że prawie wszystkie sto czternaście sur Koranu, z wyjątkiem jednej, zaczynają się od słów:
W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
W jednym z hadisów Prorok przekazuje nam: Bóg jest bardziej kochający i łagodny, niż matka dla swojego ukochanego dziecka.
Ale Bóg jest także sprawiedliwy. Stąd złoczyńcy i grzesznicy muszą zostać ukarani, a ludzie cnotliwi zasłużą na Bożą łaskę i hojność. W istocie cecha Bożego Miłosierdzia w pełni wyraża się w innym atrybucie Boga, jakim jest Sprawiedliwość. Ludzie cierpiący za życia dla Boga oraz ci, którzy dręczą i wyzyskują innych, nie zostaną jednakowo potraktowani przez Pana. Oczekiwanie równego ich traktowania byłoby równoznaczne z negacją prawdziwej wiary w odpowiedzialność człowieka w przyszłym życiu oraz odrzuceniem pobudek do moralnego i cnotliwego życia na tym świecie. Wyraźnie i wprost mówią o tym następujące wersety Koranu:
Zaprawdę, ludzie bogobojni znajdą u swego Pana Ogrody Szczęśliwości! Czyż mamy potraktować tych, którzy się poddali, tak jak występnych? Cóż z wami? Jak sądzicie? [S.68:34-36].
Islam nie pozwala przedstawiać Boga w jakiejkolwiek ludzkiej formie ani ukazywać Go jako obdarzającego łaską jakiekolwiek jednostki albo narody z powodu ich dobrobytu, siły lub rasy. On stworzył wszystkie istnienia ludzkie jako równe. Ludzie mogą się wyróżnić i zyskać Jego łaskę tylko poprzez cnotę i pobożność.
Koncepcje mówiące, że Bóg odpoczywał siódmego dnia stworzenia, że zmagał się z jednym ze swych żołnierzy, że jest zawistnym intrygantem przeciwko ludzkości, że wcielał się w jakąkolwiek ludzką posiać, są bluźnierstwem z muzułmańskiego punktu widzenia.
Posługiwanie się jedynym w swoim rodzaju imieniem Allah jako imieniem Boskim dowodzi znaczenia, jakie Islam przywiązuje do czystości wiary w Boga, która jest istotą posłannictwa wszystkich proroków. Dlatego Islam uważa łączenie jakiegokolwiek innego bóstwa lub osobowości z Bogiem za grzech śmiertelny, którego Bóg nigdy nie przebaczy, choć może przebaczyć wszystkie inne grzechy.
Stwórca musi mieć inną naturę, niż rzeczy stworzone; posiadając tę samą naturę byłby ograniczony w czasie, więc musiałby zostać przez kogoś stworzony. Stąd zaś wynika, że nikt nie jest taki jak On. Jeśli Stwórca nie jest ograniczony w czasie, musi być wieczny. Ale jeśli jest On wieczny, nie może posiadać uprzedniej, sprawczej przyczyny; a jeśli Jego istnienie niczym nie zostało wywołane, nic poza Nim samym nie każe jej kontynuować, co oznacza, że musi być On samowystarczalny. I ponieważ trwanie Jego własnego istnienia nie zależy od niczego innego, istnienie to nie ma końca. Stwórca jest przez to wieczny i nieśmiertelny. On jest początkiem i końcem.
Jest On samowystarczalny oraz istnieje sam przez się, jeśli użyjemy koranicznego terminu Al-Kajjum. Stwórca kreuje nie tylko w ten sposób, że powołuje rzeczy do życia; On je także zachowuje przy życiu i pozbawia egzystencji, jest ostateczną przyczyną wszystkiego, co im się zdarza.
Bóg jest stworzycielem wszystkiego. On jest strażnikiem każdej rzeczy. Do niego należą Klucze niebios i ziemi. I nie ma żadnego stworzenia, które by pełzało po ziemi, a nie było zaopatrzone przez Boga. On zna miejsce jego przebywania i kryjówki.
Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!