Koncepcja Boga w Islamie
- opracowanie: Światowe Zgromadzenie Młodzieży Muzułmańskiej, Ar - Rijad 1987
- źródło: "Concept of God In Islam"
"Wiadomo, że w każdym języku występuje jeden lub więcej terminów używanych dla określenia Boga czy też niekiedy pomniejszych bóstw. Inaczej jest z wyrazem Allah. Allah jest arabskim imieniem własnym jedynego, prawdziwego Boga. Jemu też ono wyłącznie przysługuje. Termin Allah nie występuje w liczbie mnogiej (tak jak i po polsku Bóg) ani w innych rodzajach gramatycznych. Jest to termin wyjątkowy w porównaniu ze słowem bóg mogącym przyjmować liczbę mnogą - bogowie, albo rodzaj żeński - bogini. Warto zauważyć, że Allah jest imieniem własnym Boga w języku aramejskim, który był pokrewnym arabskiemu i był językiem Chrystusa.
Idea Jedynego, prawdziwego Boga jest odbiciem jedynej w swoim rodzaju koncepcji, którą Islam łączy z Bogiem. Dla muzułmanina Allach jest wszechmocny, jest Stworzycielem i Panem świata; jest do nikogo niepodobny i niczego nie można z Nim porównać. Prorok Mahomet został zapytany przez swoich współczesnych o Allaha; odpowiedź nadeszła bezpośrednio od samego Boga w formie krótkiego rozdziału Koranu wyrażającego istotę Boskiej jedności oraz credo monoteizmu. Jest to Sura 112, w której czytamy:
W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
Mów: "On jest Bogiem Jedynym, Bogiem Wiekuistym! Nie zrodził nikogo ani też nie został zrodzony, a nikt nie jest Jemu równy!".
Niektórzy niemuzułmanie twierdzą, że Bóg w Islamie jest Bogiem surowym i okrutnym, żądającym bezwarunkowego posłuszeństwa. Nic nie może być dalsze od prawdy, niż to stwierdzenie. Wystarczy wiedzieć, że prawie wszystkie sto czternaście sur Koranu, z wyjątkiem jednej, zaczynają się od słów:
W imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
W jednym z hadisów Prorok przekazuje nam: Bóg jest bardziej kochający i łagodny, niż matka dla swojego ukochanego dziecka.
Ale Bóg jest także sprawiedliwy. Stąd złoczyńcy i grzesznicy muszą zostać ukarani, a ludzie cnotliwi zasłużą na Bożą łaskę i hojność. W istocie cecha Bożego Miłosierdzia w pełni wyraża się w innym atrybucie Boga, jakim jest Sprawiedliwość. Ludzie cierpiący za życia dla Boga oraz ci, którzy dręczą i wyzyskują innych, nie zostaną jednakowo potraktowani przez Pana. Oczekiwanie równego ich traktowania byłoby równoznaczne z negacją prawdziwej wiary w odpowiedzialność człowieka w przyszłym życiu oraz odrzuceniem pobudek do moralnego i cnotliwego życia na tym świecie. Wyraźnie i wprost mówią o tym następujące wersety Koranu:
Zaprawdę, ludzie bogobojni znajdą u swego Pana Ogrody Szczęśliwości! Czyż mamy potraktować tych, którzy się poddali, tak jak występnych? Cóż z wami? Jak sądzicie? [S.68:34-36].
Islam nie pozwala przedstawiać Boga w jakiejkolwiek ludzkiej formie ani ukazywać Go jako obdarzającego łaską jakiekolwiek jednostki albo narody z powodu ich dobrobytu, siły lub rasy. On stworzył wszystkie istnienia ludzkie jako równe. Ludzie mogą się wyróżnić i zyskać Jego łaskę tylko poprzez cnotę i pobożność.
Koncepcje mówiące, że Bóg odpoczywał siódmego dnia stworzenia, że zmagał się z jednym ze swych żołnierzy, że jest zawistnym intrygantem przeciwko ludzkości, że wcielał się w jakąkolwiek ludzką posiać, są bluźnierstwem z muzułmańskiego punktu widzenia.
Posługiwanie się jedynym w swoim rodzaju imieniem Allah jako imieniem Boskim dowodzi znaczenia, jakie Islam przywiązuje do czystości wiary w Boga, która jest istotą posłannictwa wszystkich proroków. Dlatego Islam uważa łączenie jakiegokolwiek innego bóstwa lub osobowości z Bogiem za grzech śmiertelny, którego Bóg nigdy nie przebaczy, choć może przebaczyć wszystkie inne grzechy.
Stwórca musi mieć inną naturę, niż rzeczy stworzone; posiadając tę samą naturę byłby ograniczony w czasie, więc musiałby zostać przez kogoś stworzony. Stąd zaś wynika, że nikt nie jest taki jak On. Jeśli Stwórca nie jest ograniczony w czasie, musi być wieczny. Ale jeśli jest On wieczny, nie może posiadać uprzedniej, sprawczej przyczyny; a jeśli Jego istnienie niczym nie zostało wywołane, nic poza Nim samym nie każe jej kontynuować, co oznacza, że musi być On samowystarczalny. I ponieważ trwanie Jego własnego istnienia nie zależy od niczego innego, istnienie to nie ma końca. Stwórca jest przez to wieczny i nieśmiertelny. On jest początkiem i końcem.
Jest On samowystarczalny oraz istnieje sam przez się, jeśli użyjemy koranicznego terminu Al-Kajjum. Stwórca kreuje nie tylko w ten sposób, że powołuje rzeczy do życia; On je także zachowuje przy życiu i pozbawia egzystencji, jest ostateczną przyczyną wszystkiego, co im się zdarza.
Bóg jest stworzycielem wszystkiego. On jest strażnikiem każdej rzeczy. Do niego należą Klucze niebios i ziemi. I nie ma żadnego stworzenia, które by pełzało po ziemi, a nie było zaopatrzone przez Boga. On zna miejsce jego przebywania i kryjówki.
Latasz samolotami? Chcesz dowiedzieć się ile godzin spędziłeś łącznie w powietrzu? Jaki pokonałeś dystans i ile razy okrążyłeś równik? Do jakich krajów latałeś i jakimi samolotami...? Zobacz nową funkcjonalność transAzja.pl: Mapa Podróży
Narzędzie pozwala na zapisanie w jednym miejscu zrealizowanych podróży lotniczych, naniesienie ich tras na mapie oraz budowanie statystyk. Wypróbuj już teraz!
Komentarze

Viagra Vendita In Italia

India Pharmacy Generic Cialis

Levitra 20 Mg Precio Espana

buy cialis in usa avenueaffemn acheter levitra sans ordonnance Jenners legacy continued to grow after his death and it came to fruition in when the World Health Organization announced the global eradication of smallpox.

prednisone killed my dog el kamagra