Odrestaurowana dzielnica hutongów, siedziba artystów i sklepów z pamiątkami
Pałac cesarski dunastii Qing i Ming w centrum Pekinu
Egzotyczny nocny targ z jedzeniem
Bardzo popularna wśród turystów ceremonia opuszczenia flagi narodowej
godziny otwarcia | 08:30 – 17:00 |
zamknięte w | |
cena |
45 CNY (1 kwietnia - 31 października) 40 CNY (1 listopada - 31 marca) informacja z 2010 roku |
adres: | |
strona www | http://www.beijingguide2008.com/great_wall/juyongguan/juyongguan.html |
obiekt na liście światowego dziedzictwa UNESCO | |
rodzaj obiektu | architektura zabytkowa, fort, cytadela, mury obronne, brama |
inne nazwy | Juyongguan Great Wall, Jūyōng Guān |
Wielki Chiński Mur w JuYongGuan (居庸关, pinyin: Jūyōng Guān) znajduje się około 55km na północ od Pekinu. Jest on najbliżej położony stolicy. Łączy się bezpośrednio z najbardziej popularnym odcinkiem w Badaling (nieco dalej na północy-zachód).
Obecnie oglądany fragment powstał w czasie panowania dynastii Ming. Później, w dynastii Qing został prawie całkowicie zapomniany i popadł w ruinę. Dopiero w latach 1992 - 2000 został - niemal przesadnie - odrestaurowany i obecnie chodząc po nim trudno odczuć że spaceruje się po historycznych stopniach.
Wyraz "guan" oznacza górską przełęcz i ona nadaje charakter temu odcinkowi. Mur został wybudowany jako bariera grodząca dostępu do stolicy przez naturalne przejście przez góry - 18 kilometrową dolinę GuanGou. W najniższym punkcie przełęczy znajduje się warownia obronna oraz świątynia, od których w każdym kierunku stromo pod górę wspina się mur.
Współcześnie, przez dolinę, w bezpośrednim sąsiedztwie warowni obronnej, przebiega wielopasmowa autostrada (Badaling Expressway) oraz linia kolejowa. Obydwie dość mocno psują krajobraz jaki spodziewalibyśmy się oglądać w czasie zwiedzania Wielkiego Chińskiego Muru.
Generalnie, każdy pojazd jadący z Pekinu do Badaling, przejeżdża przez JuYongGuan.
Autobus nr 919
Z przystanku Deshengmen, do którego możemy dojechać linią metra nr 2 (stacja Jishuitan). Trzeba jeszcze podejść około 400 metrów do autobusu. Przejazd zajmuje od 1 do 1,5 godziny, a pierwsze autobusy wyjeżdżają od 05:30.
Autobus nr 68
Z przystanku metra Longze (na żółtej linii nr 13) w Dystrykcie Changping.
Autobus, przejazd łączony
Z dworca Deshengmen można pojechać do Nankou autobusem nr 883 (wysiąść na przystanku Nankou Dongjie Station) i przesiąść się do autobusu nr 68 (Shahe - Juyongguan) i jechać do końca czyli do Juyongguan.
Można też pojechać szybką linią nr 345 do Shahe i dalej opisanym wyżej autobusem nr 68 do Juyongguan.
Przejazd z Deshengmen do Nankou Dongjie zajmuje około 1,5h i kosztuje 6Y. Z kolei przejazd z Nankou Dongjie do Juyongguan to kolejne 20 minut i 1Y.
Autobusy turystyczne
W szczycie sezonu jeżdżą na tej trasie specjalne turystyczne autobusy.
Tourist Bus No.1 z Qianmen. (06:00-10:00)
Tourist bus No.2 z Beijing Station. (06:00-10:00)
Tourist bus No.3 z Dongdaqiao (06:00-10:00)
Tourist bus No.4 z Beijing Zoo. (06:30-10:00)
pociąg
Niewielka stacja Juyongguan znajduje się na szlaku kolejowym Beijing–Baotou. Pociągi odjeżdżają ze stacji Beijing North (Beijing Xizhi Men)
L813, z Pekinu 15:29, powrót z Juyongguan 19:57
L671, z Pekinu 7:18, powrót z Juyongguan 14:29
L673, z Pekinu 7:56, powrót z Juyongguan 15:03
L675, z Pekinu 8:50, powrót z Juyongguan 14:09
7173, z Pekinu 9:10, powrót z Juyongguan 15:00
Przejazd zajmuje około 2 godzin kosztuje koło 4Y.
Odcinek Wielkiego Muru Chińskiego w JuYongGuan, z racji ukształtowania terenu pozostawia pewien niedosyt względem wyobrażeń przed przyjazdem tam. Brakuje monumentalnego, panoramicznego widoku wijącego się po graniach muru.
Krajobraz okolicy:
górzysty, głęboka dolina otoczona górami, niska roślinność.
Zwiedzanie:
Centralnym punktem jest obronna warownia położona przy samym parkingu. Od niej, w obydwu kierunkach wznosi się stromo do góry mur. Zwiedzać można w obydwu kierunkach. Spacer na północny-wschód jest łagodniejszy. Nie należy się zrażać tłumami zwiedzających Chińczyków przy samej warowni. Bardzo niewielu dociera dalej niż do 2-3 strażnicy. Wszystko powyżej 3-4 strażnicy jest już praktycznie pozbawione tłumów. Powyżej 6 strażnicy spacerują już tylko pojedynczy turyści. Idąc w kierunku północny-zachodnim od fortecy, należy liczyć przynajmniej 1 godzinę stromej wspinaczki by dotrzeć do 7 strażnicy. Z jej poziomu widok jest już bardzo zachęcający. Z samej góry widać dopiero ładne górskie krajobrazy, postrzępione granie i wijący się w dole mur tego odcinka (plus wielka autostrada, linia kolejowa i parking...)
Zalety:
- bliskość Pekinu, łatwość i czas dostania się tam.
- wejście na mur bezpośrednio z parkingu co oznacza oszczędność czasu i ewentualnych kosztów przejazdu kolejką linową.
- mniej zwiedzających niż w Badaling, choć czasem może być bardzo tłoczno.
Wady:
- niemal z każdego punktu widoczna jest wielka autostrada, linia kolejowa, monstrualna bramka do poboru opłat oraz parking, sklepy i zaplecze turystyczne tego odcinka muru.
- mur jest zrekonstruowany do tego stopnia, że nie ma się wrażenia oryginalności.
transAzja.pl to serwis internetowy promujący indywidualne podróże po Azji. Przez wirtualny przewodnik po miastach opisuje transport, zwiedzanie, noclegi, jedzenie w wielu lokalizacjach w Azji. Dzięki temu zwiedzanie Chin, Indii, Nepalu, Tajlandii stało się prostsze. Poza tym, transAzja.pl prezentuje dane klimatyczne sponad 3000 miast, opisuje zalecane szczepienia ochronne i tropikalne zagrożenia chorobowe, prezentuje też informacje konsularne oraz kursy walut krajów Azji. Pośród usług dostępnych w serwisie są pośrednictwo wizowe oraz tanie bilety lotnicze. Dodatkowo dzięki rozbudowanemu kalendarium znaleźć można wszystkie święta religijnie i święta państwowe w krajach Azji. Serwis oferuje także możliwość pisania travelBloga oraz publikację zdjęć z podróży.